Webteksten schrijven voor beginners

Webteksten schrijven voor beginners

Leestijd 14 Minuten.

Webteksten schrijven voor beginners. Je schrijft webteksten natuurlijk niet voor zoekmachines. Hoewel goede zoekresultaten natuurlijk heel interessant kunnen zijn schiet je er eigenlijk maar weinig mee op. Het is dus tijd om te kiezen voor kwaliteit content dat gericht is aan je doelgroep, een goed verhaal heeft en een doel dient.

Bij kwaliteit webteksten schrijven hou je rekening met de mogelijkheden die er zijn. Wat je een bezoeker wil vertellen en uiteindelijk wilt bereiken. Omdat een website pagina anders is dan een blog of zakelijke website is het verstandig je informatie concreet te houden en vooral te richten op waar je bezoekers naar op zoek zijn. Wanneer je pagina gevonden zal worden op vijver aanleggen wil je natuurlijk informatie over dit ontwerp of de dienst die een bedrijf je kan aanbieden. 


Wil jij leren bloggen & net als mij een full-time inkomen krijgen? Dan moet je absoluut mijn ebook Leren Bloggen kopen! Je leert over het schrijven van de perfecte titel tot pakkende zinnen of een blog afsluiting. Profiteer vandaag nog van je korting!

Met het ebook leren bloggen! Na het lezen van dit blog schrijf jij de beste blogs voor jouw online blog. Of dit nu een wix of wordpress website blog is.


Waarom je goede kwaliteit webteksten nodig hebt.

Waarom je goede kwaliteit webteksten nodig hebt.

Met goede kwaliteit webteksten weerspiegel je waarom een klant juist voor jou moet kiezen. Dit is dan ook in een goede en alles omschrijvende tekst beschreven. Het schrijven van een goede kwaliteit websitetekst is overigens niet eenvoudig. Je hebt rekening te houden met een groot aantal aspecten die ik in dit artikel met je bespreek.

Webteksten van goede kwaliteit zullen ervoor zorgen dat mensen sneller geneigd zijn om de hele tekst te lezen, van slechte teksten haken mensen af en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als mensen al niet eens je hele tekst willen lezen, zullen ze al zeker niet naar je boodschap luisteren of je product willen kopen. Gelukkig is het schrijven van een goede webtekst iets wat aan te leren is, dus als je merkt dat je niet zomaar met gemak een tekst uit je mouw schudt is dat geen enkel probleem. Als je er een beetje tijd en energie in steekt is dat iets dat je gewoon kunt leren.  

Webteksten schrijven doe je voor bezoekers en klanten.

Webteksten schrijven doe je voor bezoekers en klanten.

Wanneer je voor bezoekers en klanten schrijft zullen zoekmachines je ook vinden. Waardoor je vindbaar bent in de zoekresultaten. Wat je uiteindelijk geld kan opleveren. Daarom is het belangrijk om voor je bezoekers te schrijven. 

Omdat je voor klanten schrijft is weten wie je klant is belangrijk. Daardoor weet je precies hoe je moet aanspreken op een website en welke factoren zullen overtuigen. Een korting of de service bijvoorbeeld. Het kan van alles zijn. Het maakt webteksten schrijven een stuk gemakkelijker. 

Bij het schrijven van teksten voor je website gaat het dus om de inhoud die woorden een tekst en boodschap geven. Dus niet over wat je van een onderwerp weet.

Weet wat voor tekst je aan het schrijven bent.

Weet wat voor tekst je aan het schrijven bent.

Hou bij het schrijven van een tekst altijd in je achterhoofd voor wie je die tekst aan het schrijven bent, dit zorgt ervoor dat je een rode draad hebt waar je altijd op terug kan grijpen als je het even niet meer weet. Iedere doelgroep vereist een andere manier van schrijven en een andere manier van aanspreken. Door goed te bedenken voor wie je schrijft kun je door de hele tekst heen die manier vasthouden en verwar je jezelf en je lezers niet door daar van af te wijken. 

Natuurlijk is het belangrijk dat je website gevonden wordt via de zoekmachines, maar als je hele tekst alleen maar daarop gebaseerd is zullen de daadwerkelijke lezers al snel afhaken. Uiteindelijk moet je een balans zien te vinden tussen schrijven voor je doelgroep en schrijven voor de zoekmachines. 

Webteksten schrijven doe je vanuit een boodschap of verhaal.

Webteksten schrijven doe je vanuit een boodschap of verhaal.

Je weet als geen ander waarover je wilt schrijven. Maar weet je ook welke boodschap je wilt overdragen of verhaal je wilt vertellen? Vaak is dit niet het geval waardoor er tijdens het schrijven niet concreet over het gekozen onderwerp geschreven zal worden. Als je het mij vraagt een gemiste kans. Weet daarom wat de boodschap is die je wilt overbrengen of het verhaal dat je wilt vertellen.

  • Het vertellen aan klanten over een nieuw product of dienst.
  • Klanten een bijzondere of leuke ervaring.
  • Succes aan klanten vertellen, van een actie.
  • Je wilt klanten een ervaring over je bedrijf meegeven.

Let er vooral op dat je voor klanten schrijft. Dit zijn geen collega’s. Kies er daarom voor om vakjargon en je talenkennis achterwege te laten. Kies voor makkelijke taal, vlotte teksten en een actieve schrijfstijl met korte zinnen. Daar zul je uiteindelijk het meeste mee gaan bereiken.

Mensen vinden het fijn als ze zich vanaf het begin kunnen laten meeslepen in een verhaal, ze zijn op zoek naar verbinding en door een goede webtekst te schrijven kun jij ze die verbinding bieden. Mensen lezen veel liever een tekst die persoonlijk aanvoelt, in plaats van een droog stukje tekst dat op niks anders dan alleen maar op feiten gebaseerd is. Neem je lezers mee op reis door wat jij te vertellen hebt.

Als je tijdens het schrijven van een webtekst goed blijft bedenken wat het doel is van je verhaal of boodschap zal dit je helpen om dit doel of deze boodschap ook vast te houden,  zonder daar van af te dwalen. En je lezers willen uiteindelijk graag een helder verhaal met een duidelijke boodschap lezen. 

Webteksten schrijven doe je met een specifiek doel.

Webteksten schrijven doe je met een specifiek doel.

Het doel van webteksten kan om van alles gaan. Je kunt denken aan meer verkopen, nieuwe klanten of naamsbekendheid. Maar je kunt het doel ook specifieker maken. Je wilt misschien wel dat klanten gebruik maken van een nieuwe dienst, service of aanbieding. Dan kun je aan dit doel ook een verwachting (doel) koppelen, bijvoorbeeld 100 verkopen of 20 nieuwe klanten. 

Ook doelen hebben grenzen die je kunt koppelen aan hoe realistisch een doel is. Zeker in het begin moet je doelen klein houden om er uiteindelijk succes mee te hebben. Een goed doel voor een beginnend tekstschrijver van webteksten kan een reactie krijgen, verkopen realiseren of vindbaarheid verbeteren zijn.

Maak doelen altijd SMART

Maak doelen altijd SMART

Maak het doel dat je hebt vooral smart. Daardoor bereik je dat doelen te begrijpen zijn voor de langere termijn. Je kunt er ook voor kiezen om een algemeen doel te hebben. Je wilt elke week 2% omzetgroei realiseren, 5% meer bezoekers ontvangen of gewoon een of enkele kwaliteit teksten publiceren. Je kunt naderhand altijd opschalen als het moment daar is.

Smart staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Als je deze dingen in je achterhoofd houdt tijdens het opzetten van een doel, helpt dat te voorkomen dat je volkomen onrealistische doelen stelt. Het is logisch dat je graag en snel dingen wilt bereiken. Dat is ook alleen maar goed en die instelling zal je helpen om dingen te bereiken. Maar als je de lat vanaf het begin al te hoog legt zul je regelmatig teleurgesteld worden en loop je zelfs het risico het op te geven, omdat het naar jouw zin niet snel genoeg gaat. 

Het is geweldig om te zien hoe jij je doelen bereikt en hoe je jouw doelen steeds een beetje verder kunt verleggen. Maar dit bereik je alleen maar door heel eerlijk te kijken naar wat realistisch en haalbaar is. 

Webteksten schrijven doe je vanuit spreektaal.

Webteksten schrijven doe je vanuit spreektaal.

Heb je vandaag een goed gesprek gehad? Neem dit gesprek als voorbeeld voor het schrijven van webteksten. Vind je het lastig? Dan is een goede tip om je blog door iemand aan je voor te laten lezen. Op die manier kun je horen waar verbetering mogelijk en nodig is bij je schrijven. 

De basis van spreektaal is afkortingen vermijden, lange zinnen doorbreken met punten en komma’s op de juiste plek. Maar vooral ook door persoonlijk te spreken. Dus de verbinding met je doelgroep en lezers te zoeken en gebruiken. Dit kan door emoties of gedachten.

Zeker als je schrijft over iets waar je veel kennis over bezit kun je misschien de neiging hebben om een beetje in vakjargon en officiële taal te vervallen. Probeer echter in je achterhoofd te houden dat de persoon die het leest waarschijnlijk niet over dezelfde kennis beschikt als jij. 

Je wilt dat je lezers en eventuele klanten gelijk begrijpen wat jij bedoelt. Als ze zich door formele zinnen en wollige teksten heen moeten worstelen zullen ze al snel afhaken en op zoek gaan naar een andere website. Een website waar het wel op een voor hen begrijpelijke manier wordt uitgelegd. 

Een goede tip is om je eigen tekst hardop te lezen. Op die manier hoor je gelijk waar een zin niet lekker loopt, je de draad van het verhaal kwijt raakt of waar je vervalt in moeilijke woorden en jargon. Lees de tekst ook eens aan iemand anders voor, op die manier krijg je weer een ander inzicht. 

Lees regelmatig de webteksten van concurrenten.

Lees regelmatig de webteksten van concurrenten.

Het is natuurlijk altijd goed om te leren van webteksten die de concurrentie online heeft staan. Maar let er wel op dat je deze teksten niet ongemerkt gaat naschrijven. Het lezen van andermans webteksten is dus alleen bedoeld vanuit het oogpunt inspiratie te krijgen. Jouw inspiratie is niet de inspiratie van een ander. 

Het is vooral goed om kleinere concurrenten te onderzoeken. Omdat grote bedrijven voor een goede optimalisatie kapitalen betalen. Daar kun je als beginnend tekstschrijver vaak niet tegenop. Dit kan je zelfs tot wanhoop drijven omdat het hoger in zoekresultaten komen vaak niet lukt. Terwijl jouw content misschien wel 1000x beter is. 

Laat je dus niet vanaf het begin al ontmoedigen door de webteksten van je concurrenten, maar kijk met een open blik naar de manier waarop zij hun webteksten schrijven. Let op de opzet, de manier van schrijven en hoe hun teksten de lezer aanspreken. Hieruit kun je hele waardevolle dingen halen die je in je eigen teksten kunt gebruiken.

Maar nogmaals, wat jij te bieden hebt is uniek en het zou zonde zijn als je kopieën gaat schrijven van duizenden andere teksten die al op het internet te vinden zijn. Dus haal wat dingen uit de teksten van je concurrenten en geef er vervolgens je eigen draai aan. 

Zorg voor overzicht door het gebruiken van elementen.

Zorg voor overzicht door het gebruiken van elementen.

Wanneer je gaat schrijven is het altijd goed om elementen als koppen, opsommingen in het oog te houden en te gebruiken. Door het gebruiken van elementen zorg je voor overzicht en verbeter je de leesbaarheid van teksten aanzienlijk. Enkele tips die je kunt hanteren is per alinea niet meer dan 100 woorden schrijven, liever een extra kop invoegen dan een te lange tekst en opsommingen gebruiken bij voordelen, nadelen of wanneer je iets wilt benadrukken binnen de tekst.

Een alinea is binnen webteksten nooit langer dan 300 woorden, waarna een kop volgt zodat de bezoeker weet waar welke informatie te vinden is. Vaak komt het voor dat de koppen te pas en onpas worden gebruikt. Zonde, want goede koppen zorgen voor meer bezoekers, overzicht en uiteindelijk verkopen.

Naast koppen zijn opsommingen natuurlijk ook niet weg te denken uit een goede tekst. Het geeft duidelijkheid aan je lezers. In een opsomming staan vrijwel altijd concrete zaken die je niet wilt missen. Gebruik de opsomming dus alleen als je daadwerkelijk iets wilt vertellen dat bijzonder belangrijk is. 

Het gebruiken van elementen in een tekst kan mensen overhalen je tekst te lezen. De meeste mensen scannen een tekst eerst even snel voor ze daadwerkelijk beginnen met lezen. Als de tekst op het eerste gezicht al rommelig en onoverzichtelijk overkomt, is de kans groot dat mensen niet eens de tijd nemen om de hele tekst te lezen. Op die manier verlies je lezers, terwijl de inhoud van je tekst wel goed is. Dat is natuurlijk zonde. 


Wil jij leren bloggen & net als mij een full-time inkomen krijgen? Dan moet je absoluut mijn ebook Leren Bloggen kopen! Je leert over het schrijven van de perfecte titel tot pakkende zinnen of een blog afsluiting. Profiteer vandaag nog van je korting!

Met het ebook leren bloggen! Na het lezen van dit blog schrijf jij de beste blogs voor jouw online blog. Of dit nu een wix of wordpress website blog is.


No comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

E-learning leren bloggen + bonus
Leren-bloggen.nl
Een compleet en up-to-date e-learning programma leren bloggen. - E-learning leerprogramma - Leren bloggen handboek - Affiliate marketing handboek - Handige stappenplannen - Contactmogelijkheid - Privé facebook groep