Adres gegevens
FlexTeksten.nl
Lisdodde 9
3628NL Kockengen
Kamer van Koophandel
KVK77743504
Wil je starten met social media? Super leuk maar tegelijkertijd ook heel lastig! Het is daarom goed te weten waarom je aan de slag wil met social media. Is het om meer klanten te bereiken, als verlengstuk van je website of omdat je veel over een onderwerp wilt delen met mensen die eenzelfde interesse hebben. Jij mag het zeggen!
Als professional raad ik je aan om op alle social media kanalen die er zijn actief te zijn. Maar daar heb je dan wel een behoorlijke kluif aan. Je moet er immers steeds opnieuw content op publiceren. Een afweging maken is daarom een goede keuze. Je kunt het beste kiezen voor een netwerk dat aansluit op de producten of diensten die je te bieden hebt. Je kunt bijvoorbeeld denken aan Facebook.com of Twitter.com om mee te gaan beginnen. Waarbij Instagram.com natuurlijk niet vergeten moet worden. Het is op dit moment een van de snelst groeiende kanalen die goed is voor jouw doelgroep en klanten.
Om een keuze te maken is het goed om vertrouwde kanalen te gaan kiezen. Waarvan Facebook.com er absoluut één is. Je kunt gedurende de tijd altijd opschalen.
Jij weet als geen ander wie je doelgroep is. Met Social Media wordt dat alleen maar duidelijker. Alleen om die reden is het al een goede keuze om mee aan de slag te gaan. Maar daar zitten wel wat haken en ogen aan. De doelgroep waarop jij je met je website richt kan namelijk heel anders zijn dan degene die je op social media bereikt, hier moet je dus rekening mee houden.
Het algemene doel van social media voor bedrijven, websites of voor bloggers is altijd het bereiken en verbreden van de doelgroep. Je kunt je vast en zeker voorstellen dat hoe meer mensen je bereikt hoe groter de kans is dat je verkoopt. Doorgaans sluit het doel van social media aan op het doel dat je met een website hebt. Ongeacht of je eenzelfde of heel andere doelgroep bereikt.
Dat is best gek, je hebt een doel maar wat je wilt bereiken kan iets heel anders zijn. Je wilt misschien wel meer mensen bereiken via social media maar het doel kan zomaar zijn dat je een grote groep volgens wil gaan bereiken. Tja, eenvoudiger kan ik het niet maken. Laten we het doel en wat je wilt bereiken eens uiteen zetten.
Je hebt als doel meer klanten bereiken maar wat je wilt bereiken is een vaste groep volgers op je social media. Met andere worden wil jij een publiek bouwen waarop je kunt rekenen. Want dat is uiteindelijk merkwaarde voor je bedrijf, producten en diensten.
Om op social media te scoren ben je afhankelijk van een groot aantal verschillende factoren. Zeker in het begin als je nog weinig volgers hebt of wanneer je nog niet veel informatie hebt om te delen. Laten we eerst eens een kijkje nemen in wat jij allemaal zou kunnen delen:
Zoals je hierboven ziet is er veel dat je kunt delen op je social media account. Het is hierbij belangrijk dat je de berichten en informatie die je deelt kort en krachtig weet te houden. Waarbij de boodschap en het doel dat je hebt niet verloren gaan. Het is daarbij goed om afbeeldingen of video's te delen.
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Als je bijzonder creatief bent of iets hebt dat je graag doet kun je dat natuurlijk inzetten. Het zou niet goed zijn als je jouw sterke punten niet gaat gebruiken. Om een indruk te krijgen wat werk en wat niet is het goed om de social media pagina's van je concurrent eens te bezoeken. Maar ga niet kopieren, gebruik het alleen als inspiratie. Want wat bij jouw concurrent werkt hoeft niet bij voor jou zo te zijn.
Wat je kunt publiceren op social media is overigens ook afhankelijk van het soort social media waarop je actief bent. Daar heb ik met mijn lijstje geen rekening mee gehouden.
Is dat zo? Dat social media belangrijk is heb je namelijk zelf in de hand. Je moet er uiteindelijk zelf een succes van maken en bezoekers komen en gaan in hoge snelheid. Zeker als je groep volgers steeds groter aan het groeien is. Daarom is het goed te realiseren dat social media zelf niet eens zo belangrijk is, maar de manier hoe jij ermee omgaat het belangrijk maakt.
Daarnaast erger ik mij heel erg aan kopieer gedrag. Stop met onzeker zijn en volg je eigen weg. Ieder bedrijf is mooi genoeg om berichten te delen die weerspiegelen waar het bedrijf voor staat en te bieden heeft.
Tot slot wil ik mijn lijstje wat je niet moet doen eindigen met humor op een pagina delen. Humor is namelijk persoonsgebonden. Als je dit doet (wat heel goed kan uitpakken) moet je altijd de juiste overwegingen maken. Laat familie en vrienden beoordelen of het publicatie op een social media kanaal verdient. Is er uiteindelijk twijfel? Ga er dan niet mee door!
Zoals ik eerder in dit artikel heb geschreven is het bijhouden vaak een groot probleem binnen social media. In het begin lukt dit nog wel en ga je hier goed mee om, maar hoe blijf je toch geïnspireerd? Daarom wil ik dit artikel eindigen met 52 x Instagram Inspiratie voor een kickstart met je instagram account.