Als je winnende web teksten wilt schrijven kun je er niet omheen. Het bezoeken van de websites van (in)directe concurrentie. Je moet immers weten hoe dat de concurrent het doet, of je daar tegenop moet boxen of het juist heel anders moet doen.

Voor tekstschrijvers is het vaak direct duidelijk wat er aan de hand is met een website. Waarom bezoekers niet komen, wat er nodig is om dat te veranderen maar vooral hoeveel tijd het kost. Soms zijn een aantal eenvoudige aanpassingen voldoende om te ranken bij google. Maar lang niet altijd is dit het geval. Dan ben je echt aangewezen op teksten van een tekstschrijver. Die als het even meezit een goede analyse maakt van de markt, concurrentie, doelgroep en vooral jouw bedrijf. Maar soms is het ook een complexe zaak. Dan heb je inspiratie nodig om uiteindelijk verder te komen.

Het internet staat geen moment stil. Je kunt je voorstellen dat ook jij om deze reden in beweging moet blijven. Soms door het publiceren van een nieuw blog artikel. Andere keren door de volledige artikellijst op je shop een flinke oppoetsbeurt te geven.

Het schrijven van winnende teksten heeft alles te maken met het uiteen zetten van een goede strategie om te kunnen winnen. Waarbij inspiratie om tot content te komen een belangrijk element is.

Waarom heb je inspiratie nodig om winnende teksten te schrijven?

De concurrentie op het internet is tegenwoordig moordend. Onwijs veel (digitale) ondernemers richten zich op dezelfde markten. Om je van deze concurrentie te kunnen onderscheiden, is het onwijs belangrijk dat je winnende teksten op je website plaatst.

Waarom heb je inspiratie nodig om  winnende teksten te schrijven?

Maar hoe kom je nou aan deze winnende teksten? Je kunt daar een tekstschrijver voor in huren, maar je kunt ook zelf aan de slag gaan. Als je zelf passie voor het betreffende onderwerp hebt, is het prima te doen om winnende teksten te schrijven. Maar, waar haal je de inspiratie vandaan? Het antwoord op die vraag lees je in dit artikel. 

Er zijn grofweg drie mogelijkheden om inspiratie op te doen: 

  • Kijk naar de websites van concurrenten
  • Kijk naar de websites van compleet andere bedrijven
  • Doe inspiratie op via externe bronnen  

Kijk naar de websites van concurrenten.

Als tekstschrijver zet ik volledig in op unieke content. Maar wanneer je echt winnende teksten wilt schrijven moet je soms dezelfde stappen maken als de concurrent. Daar kan geen schrijver aan ontkomen. Maar hetzelfde doen als de concurrent is heel wat anders als de teksten in een andere jas steken om vervolgens op je eigen website te publiceren.

Kijk naar de websites van concurrenten.

Je bent dus aangewezen om hetzelfde beter te doen dan de concurrent. Dit gezegde gaat absoluut op bij de webteksten. Door naar de websites van concurrenten te kijken, kan je de juiste inspiratie op doen. Waardoor je eenvoudig je strategie kunt inzetten.

Tegelijkertijd kan je er ook achter komen waardoor jouw concurrentie op dit moment nog beter scoort. Let er wel op dat je nooit de teksten één op één kopieer. Dat heeft namelijk niets met inspiratie te maken. Bovendien zal ook Google dit ongetwijfeld niet leuk.

Maar ook vanuit de concurrentie kan je hier mogelijk een terechte claim over verwachten. Op de websites van je concurrenten kan je in ieder geval prima inspiratie op doen. Probeer vervolgens op jouw eigen website de lat nóg iets hoger te leggen. 

Kijk naar de websites van compleet andere bedrijven.

Om inspiratie op te doen, is het ook uiterst interessant om naar compleet andere bedrijven te kijken. Hoe weet een bedrijf als Bol.com zo hoog binnen Google te scoren?

Kijk naar de websites van compleet andere bedrijven.

Wat doet die ene bouwmarkt bij jou uit de buurt toch met de teksten? Ook die bouwmarkt heeft namelijk hoge rankings binnen Google. Door dergelijke websites te analyseren, kan je onwijs veel inspiratie op doen.

Op die manier ben je ook in staat om jouw concurrentie voorbij te streven. Zonder dat je dezelfde strategie toepast, waardoor je uniek bent in wat je op dat moment aan het doen bent.

Ook google zal dergelijke acties als positief beoordelen. Omdat je op deze manier laat zien dat jij er echt werk van maakt om beter te worden.

Doe inspiratie op via externe bronnen.

Het is niet per sé noodzakelijk om de inspiratie op te doen uit geschreven bronnen. Nee, je kunt ook gebruik maken van andere externe bronnen. Hierbij denken we aan YouTube, aan social media en aan bijvoorbeeld een poster van een plaatselijk festival.

Door zeer kritisch naar de content van externe bronnen te kijken, kan je ook de juiste inspiratie op gaan doen. Het is daarbij helemaal perfect als deze externe bronnen qua onderwerp op jouw website aansluiten.

Je kunt daardoor direct de perfecte inspiratie op doen, waardoor je alles in huis hebt om winnende teksten te gaan schrijven. 

Je kunt dus absoluut op meerdere manieren inspiratie op doen voor het schrijven van winnende webteksten. Kies bovendien voor een onderwerp waar je een passie voor hebt; daar schrijf je namelijk vele malen makkelijker over! 

Hoe kun je inspiratie vinden in binnen je eigen website of bedrijf?

Je bent de afgelopen jaren misschien ontzettend snel gegroeid. Dan is het goed mogelijk om diepgaande inspiratie te vinden binnen je eigen bedrijf. Want wat heeft ervoor kunnen zorgen dat jij gegroeid bent. Zou je dat nog eens kunnen. Hoe moet je dat aanpakken.

Het is iets dat elk gezond bedrijf doet. Naar zichzelf kijken en daar lessen uit trekken om verder te komen. De een doet dit volgens een begroting, door te kijken naar inkomstenstromen, uitgaven als opbrengsten. Maar je kunt het ook bijhouden door marketing activiteiten goed te bekijken. Waar je vooral zoekt naar de ontwikkelingen die je hebt doormaakt.

Hoe kun je inspiratie vinden in binnen je eigen website of bedrijf?

Het komt er eigenlijk op neer dat elke stap of ontwikkeling die je doormaakt een reden heeft. Daarbinnen kun je veel inspiratie vinden.

Waarom op elke actie een reactie volgt, wat zorgt voor inspiratie?

Als je de prijzen zal verhogen ga je misschien minder verkopen dan als je de prijzen zou verlagen. Als jij je assortiment vergroot heb je misschien iets meer omzet dan wanneer je jouw assortiment verkleint. Elke actie zorgt voor een reactie vanuit de markt (jouw klanten).

Elk van deze acties kan je inspiratie opleveren. Zo komen verschillende kledingwinkels elk jaar opnieuw met een magazijn uitverkoop. Kun je bij Albert Heijn een aantal keren per jaar hamsteren en koop je bij Hema de mooiste schoolspullen.

De herhaling van acties komt niet vanzelf. Ze hebben iets opgeleverd wat past bij het bedrijf, binnen de omzet of veranderingen. Daaruit is lering getrokken waardoor er met de nodige inspiratie verder vorm aan is gegeven.

Zo zie je maar weer dat er verschillende soorten inspiratie zijn. Waar elke vorm van inspiratie een geheel eigen uitwerking heeft.

blog-artikelen

bedrijvenbronnencomplexe tekstenconcurrentconcurrentiegoogle scorenhoog binnen googleinspiratieinspiratie vindenonderscheidenschrijvenscorenstrategietekstenteksten schrijventeksten te schrijventekstschrijvertekstschrijverswebtekstenwinnende tekstwinnende tekstenwinnende webteksten

Geef een reactie