Tekstschrijver Utrecht

Starten met verkopen

De informatie die je nodig hebt.

Product box

Investeer in kwaliteit

Kies voor de beste kwaliteit.
Product box

Investeer in marketing

Kies voor uitstekende marketing.
Product box

Investeer in verdienen

Ga aan de slag me geld verdienen.

Waarom starten met verkopen?

Punten

Waarom starten met verkopen? Dat hoef ik je vast niet te vragen. Omdat jij geld wilt verdienen. Maar heb je ook nagedacht over een doel dat je hebt? Het hebben van een doel versterkt nu eenmaal de reden waarom jij wilt verkopen. Je kunt een bepaald aantal verkopen willen realiseren. Maar kan ook denken aan een omzet behalen of het opbouwen van een vaste groep klanten. Zomaar wat algemene ideeën die je kunt hebben.


  • Een bepaald aantal verkopen realiseren.
  • Een bepaalde omzet gaan behalen.
  • Het opbouwen van een vast klantenbestand.


De reden dat je wilt starten met verkopen kan natuurlijk ook heel anders zijn dan hierboven te lezen is. Kies vooral de reden die het beste bij je past en waarmee je aan de slag wilt.

Wat is online verkopen?

Punten

Het verkopen van een artikel is dus niet eenvoudig. Gelukkig kun je met een paar handige tips en trucs heel ver komen. En eigenlijk is het ook geen hogere wiskunde wanneer een klant op jouw website komt Omdat de klant op zoek is naar de beste laptop, zal je met de goedkoopste laptop weinig bereiken. Een klant is immers op zoek naar een laptop die alles in zich heeft. En niet naar een prijs die vooral laag is, in tegenstelling tot 1 klant die op zoek is naar de goedkoopste laptop, dan kun je de beste laptop presenteren, maar je weet eigenlijk al tot die buiten het budget van de klant valt. 


Er zijn een aantal trucs die kunnen helpen bij het schrijven van een artikel om de klant te overtuigen of over de streep te trekken. Één van die trucs is inspelen op behoefte, de behoefte van de klant is Misschien een laptop die alles kan. Laptop die goedkoop is. Een laptop die geschikt is voor een opleiding. Of een laptop die geschikt is om een spel te spelen. Op die behoefte kun je direct inspelen, daar hoef je niet bij na te denken, gewoon schrijven.


Op andere behoeften die er eigenlijk wel zijn, maar niet gesproken of uitgesproken worden. Gaat het wat moeizamer? Een klant geeft aan een laptop van € 500 te willen kopen. Veel geld voor een laptop. Maar waarom wil de klant niet € 600 uitgeven Als je dan een betere laptop hebt? Daar komt de kunst van verkopen om de hoek kijken. Waarbij je begint met het verkleinen van de verschillen. Bijvoorbeeld de prijs verlagen naar 597 euro, benoemen van wat er beter is aan de laptop en het benoemen van gebruikers beoordelingen die uitermate positief zijn. 


Je gaat dus aan de slag om de grenzen van de klant te verleggen. In alle opzichten maar ongemerkt ook in de prijs. Waardoor je uiteindelijk een hogere omzet kunt behalen. 


Een van de cursussen die ik absoluut kan aanraden is de schrijven voor het brein. Waarin je er heel veel informatie over krijgt. Zodat jij leert om te verkopen als de beste, door subtiele en juiste stappen.

Welke online verkoop methoden zijn er allemaal beschikbaar?

Punten

Als je al hebt rondgekeken op internet ben je veel verschillende soorten verkoopmethoden tegengekomen. Sommige websites noemen meer dan 20 verkoopmethoden. Dat ga ik niet doen, ik vertel je liever over de content gerichte verkoopmethoden.


  • Emotiegerichte verkoopmethode
  • Informatiegerichte verkoopmethode
  • Marketinggerichte verkoopmethode


De emotiegerichte verkoopmethode heeft alles te maken met de emotie waarin je verkoopt. Maar tegelijkertijd ook met het product of de dienst die je verkoopt. Je richt je bij emotie op de overweging die klanten maken om te bepalen of ze jouw product of dienst nodig hebben. 


De informatiegerichte verkoopmethode richt zich op goede concrete informatie verstrekken. Een klant die wil de doorsnede van een slang weten of de inhoudt van de vuilnisbak. Het gaat hier dus concreet op informatie over het product. 


Tot slot heb je de marketinggerichte verkoopmethode die ik aan je wil toelichten. Je werkt bij deze verkoopmethode aan de hand van funnels en upsell. Met andere woorden zet je handige marketingtools in om de verkoop rond te maken. Door kunstmatige creatie van schaarste, een limiet te stellen of een bonus te geven.

Hoe verbeter je online verkopen?

Punten

Hiervoor heb ik de verschillende manieren waarop je producten of je diensten kunt verkopen toegelicht. Maar daarmee ben je er nog niet. Je kunt je misschien voorstellen dat klanten een bepaalde verwachting of verlangen hebben. Door de verwachting van klanten nadrukkelijk op je webwinkel te benoemen of tonen verbeter je de verkopen.


Enkele voorbeelden kunnen de laagste prijsgarantie, levering binnen 1 werkdag of de kleurkeuze van een product zijn. Gebruik de tools en informatie die je hebt dus zorgvuldig en neem de tijd. Het kan een groot verschil in de omzet van je webwinkel zijn.

Hoe bereik je meer klanten?

Punten

Het bereiken van klanten is veelal een combinatie van factoren. Aan de ene kant een volledig en zorgvuldig ingedeelde webwinkel. Aan de andere kant ben je ook afhankelijk van marketingactiviteiten. Je kunt hierbij denken aan adverteren, optimaliseren en goede content.


Je kunt het bereiken van meer klanten dus niet los zien van andere op je website of webwinkel uitgevoerde optimalisatie en activiteiten. 

Hoe speel je in op behoeften?

Punten

Inspelen op behoefte is een beetje te vergelijken met een kind dat een snoepje vraagt. Er zijn verschillende manieren om mee om te gaan. Het kind mag een snoepje pakken, moet even wachten tot het een snoepje mag pakken of mag geen snoepje pakken. Maar er is nog iets dat je kan doen. Door inspelen op de behoefte (het snoepje krijgen) in combinatie met een lekker stuk gezond fruit. Laat ik het eens vertalen in inspelen op verkoop:


  • Snelle laptop 499,-
  • Snelle laptop, tijdelijk inclusief laptop sleeve
  • Snelle laptop, tijdelijk gratis laptop sleeve t.w.v. 57,-


Welke keuze vindt jij het meest aantrekkelijk? Lastig kiezen? Ik weet heel zeker dat klanten voor de laatste optie gaan. Omdat er een aantal heel belangrijke factoren in voorkomen. Namelijk de woorden snel, tijdelijk, gratis en 57,- en dat verkoopt!

Wat maakt jouw dienst of product die je wilt verkopen uniek?

Punten

Als we de laptop uit het voorgaande voorbeeld nemen kun je die ook via een andere webwinkel kopen. Niets echt heel bijzonder. Maar alles dat om het product heen te vinden is kan dat wel zijn. Je kunt hierbij aan de garantieperiode, levertijd, service of iets dat de klant erbij krijgt denken. Ook als je concurrentie dit ook al doet.


  • De garantie die je een klant kunt bieden.
  • De garantie die een klant erbij kan kopen.
  • Een korte levertijd aan de klant bieden.
  • Een gratis artikel bij iedere bestelling.


Jij weet als geen ander wat jouw bedrijf uniek maakt. Verkoop het of maak het bijzonder zoals je in het voorgaande hoofdstuk gelezen hebt.

Kost verkopen geld of tijd?

Punten

Het verkopen van producten of diensten kost in vrijwel alle gevallen veel geld. Je kunt denken aan het webwinkel systeem, de betaalmodule of de tijd dat je bezig bent met het online plaatsen van producten. Daar hoef je niet bij stil te staan. Want als je het goed doet levert het je heel veel geld op. Maar aan de kosten zitten natuurlijk wel grenzen. Laat ik een aantal indicaties van kosten geven:


Bij een omzet van 1.000 euro zijn verkoopkosten gemiddeld 20%. Dit is inclusief adverteren en aankopen die je hebt moeten doen.

Bij een omzet van 5.000 euro zijn verkoopkosten gemiddeld 28%. Dit is inclusief adverteren en aankopen die je hebt moeten doen.

Bij een omzet van 10.000 euro zijn verkoopkosten gemiddeld 17%. Dit is inclusief adverteren en aankopen die je hebt moeten doen.


Het bovenstaande overzicht weerspiegeld eigenlijk heel duidelijk dat als je wilt groeien je moet investeren. Voor het opschalen moet je dus een extra budget beschikbaar maken. In dit geval 8% van de totale omzet. Waarna je bij het bereiken van je doelstelling met ruim 11% in kosten zal zakken. 


  • Omzet van   1000 euro-   200 euro kosten (20,- per 100,-)
  • Omzet van   5000 euro- 1400 euro kosten (28,- per 100,-)
  • Omzet van 10000 euro- 1700 euro kosten (17,- per 100,-)

Wat zijn de nadelen van online producten en diensten verkopen?

Punten

De nadelen van online producten of diensten verkopen zitten vooral in het bereik en de mogelijkheid tot vergelijken. Je moet dus voorkomen dat een consument bij jou alles komt lezen over een product en dienst maar bij de goedkopere concurrent koopt. Daar ligt voor veel webshops absoluut een uitdaging om te voorkomen. Je kunt dit doen door op een zo goed mogelijke manier in te spelen op vertrouwen. Kopen of afname is nu eenmaal gebaseerd op vertrouwen.


Aansluiten bij thuiswinkel waarborg of een andere organisatie en vele andere mogelijkheden die je hebt. 

Hoe wij producten en diensten aan online klanten verkopen?

Punten

Zoals je op onze website kunt zien hebben wij verschillende manieren om producten en diensten te verkopen. Een van deze manieren is het geven van informatie en aanbieden van onze diensten. Ook verdienen wij aan indirecte verkopen. Als jij bijvoorbeeld naar een vermelde site klikt en daar koopt ontvangen wij hiervoor een vergoeding. 


Zoals je op de website hebt gezien maken wij gebruik van marketing middelen en tools. Waardoor wij inmiddels al tientallen inschrijvingen hebben en 24% groei in afname van onze diensten. 


Wil jij ook een converterende website met alles dat je nodig hebt voor je online marketing en verkoop? Dan moet je absoluut eens een bezoekje aan Phoenix brengen. Je kan PHOENIX 14 DAGEN GRATIS proberen wat bij ons de doorslag heeft gegeven.

Verbeter je succes met deze gratis ebooks.

Download het gratis e-book zoekmachine optimalisatie.

Hoger in Google komen en grote hoeveelheden gratis bezoekers naar je website krijgen?

Download het gratis e-book Affiliate marketing

Met €0,- of een klein budget, razendsnel je omzet opschalen met affiliate marketing en succesvol worden.

Download het gratis e-book Conversie optimalisatie

Meer leads en klanten uit je bezoekers halen en een volautomatische marketingfunnel opzetten?

Bekijk de volledige collectie GRATIS ebooks en download!

Kom je bij de club?

De afgelopen jaren hebben we talloze cursussen, seminars, masterminds en coachingstrajecten in verschillende vormen aangeboden om ondernemers te helpen met online marketing. Deze maken nu plaats voor één complete totaaloplossing!
Wij gebruiken cookies
arrow_drop_up arrow_drop_down