Tekstschrijver Utrecht

Starten met schrijven

De informatie die je nodig hebt.

Product box

Investeer in kwaliteit

Kies voor de beste kwaliteit.
Product box

Investeer in marketing

Kies voor uitstekende marketing.
Product box

Investeer in verdienen

Ga aan de slag me geld verdienen.

Waarom starten met schrijven?

Punten

Waarom zou je willen starten met schrijven. En dan in het bijzonder voor je website of het blog dat je hebt. Om vindbaar te zijn voor klanten en producten te verkopen natuurlijk. Goede zet! Een tekst op je website of dat nieuwe blog gaat je daar absoluut bij helpen. Maar dan moet je er wel zeker van zijn dat alles klopt. Van de titel tot afsluiting. Ik ga je daar in dit thema meer over vertellen. Omdat goede kwaliteit teksten hierbij helpen.  



  • Je wilt meer klanten bereiken op internet 
  • Je bent op zoek naar goede informatie  
  • Je wilt groeien en meer succes ervaren. 

Hoe kies je het beste onderwerp?

Punten


Als je een blog hebt over zonnebrillen is dit het onderwerp waarover je moet schrijven. Maar hoe zorg je dat jij kunt blijven schrijven. Er zijn een aantal heel belangrijke manieren om dit te kunnen. Als eerste het in stukken gaan hakken van het onderwerp. Je kunt hierbij denken aan merken, gebruik, nieuwe technologie of draagcomfort. Zoals je ziet heb je nu in enkele seconden al ene lijstje waarover je een of meerdere teksten kunt gaan schrijven. Het is doorgaans iets dat je voor vrijwel ieder onderwerp kunt toepassen. Het in stukken hakken. Doe dit wel zorgvuldig, zodat waarover je schrijft ook echt van meerwaarde is voor klanten.  


Ik persoonlijk vindt het altijd leuk om te pitchen. Gewoon met een leeg velletje A4 papier voor me neus en schrijven tot die helemaal vol is. Het onderzoeken wat bruikbaar is doe ik met enkele markers. Waar groen staat voor doorgaan, oranje mijn reservelijst is en rood een no-go.  



Het lijkt misschien veel werk, maar ik kan je vertellen dat het je heel veel zal opleveren. Je hebt namelijk direct een content plan voor de komende tijd gemaakt. Waardoor je niet steeds opnieuw hoeft na te denken wat. Je allemaal zou moeten schrijven. 

Voor wie schrijf je de tekst?

Punten

Je wilt uiteindelijk dat je teksten gelezen zullen worden. Maar door wie is wel heel belangrijk om te weten. Door een goed beeld te maken voor wie je schrijft ben je beter in staat de klant naar binnen te halen en succes met je teksten te hebben.  


Een goede personalia maken is overigens niet lastig. Je kunt denken aan of je voor mannen of juist vrouwen schrijft, welke leeftijd en hun behoefte of problemen waarvoor ze een oplossing zoeken. Neem bijvoorbeeld eens. Een kijkje tussen de beoordelingen van een product bij je concurrenten. Wat vinden de klanten goed aan dit product of de dienst, wat niet en waarom dan niet. Dat kun je allemaal in de personalia opnemen zodat jij een goede doelgroep hebt bepaald.  


  • Voor wie is het product of de dienst? 
  • Welke leeftijd hebben jouw klanten? 
  • Wat verwacht een klant? 
  • Wat vinden klanten tegenvallen? 
  • Waarover zijn klanten tevreden? 


De lijst hierboven is natuurlijk maar een voorbeeld. Je kunt het werkelijk zo eenvoudig tot uitgebreid maken als je zelf wilt. Ga er eens een uurtje voor zitten. Een goed beeld van wie je lezer is helpt je betere teksten te schrijven. 

Wat is de boodschap van je tekst?

Punten

Een goede tekst schrijf je natuurlijk om een boodschap over te brengen aan lezers. Een boodschap kun je op verschillende manieren formuleren wat een beetje aan het soort tekst dat je schrijft ligt. Bij een online tekst moet je namelijk veel directer zijn om een bezoeker vast te houden dan bij een brochure. Omdat mensen bij een brochure vaak al een keuze hebben gemaakt. Waar je bij online teksten de focus op overtuigen en verkopen ligt. 


Kom er achter welke boodschap jouw tekst draagt. Stel jezelf een aantal eenvoudige vragen als wat je wilt bereiken en kijk vooral naar wat voor klanten die op zoek zijn naar informatie interessant is.

Wat wil je met je tekst bereiken?

Punten

Wanneer je aan het schrijven bent geslagen wil je natuurlijk zo veel mogelijk mensen bereiken. Dat is niet meer dan logisch, je hebt al de inspanningen niet voor niets gedaan. Maar wat wil je als al die mensen je tekst lezen uiteindelijk gaan bereiken? Wil je gewoon een groot bereik omdat je veel over een onderwerp weet dat je wilt delen. Ben je echt op zoek naar een manier hoe je geld kunt verdienen of wil jij je blog of de website vindbaar maken. 


  • Ik schrijf voor een groter bereik omdat ik heel veel over een onderwerp te vertellen heb en dat wil delen. 
  • Ik wil geld verdienen met mijn kennis en ervaring.
  • Ik wil mijn blog of website vindbaar maken.

Hoe schrijf je een goede titel?

Punten

Als je een product wil verkopen begint het verkopen al bij het begin, namelijk de titel. De titel moet gelijk in het oog springen en duidelijk maken wat het doel is van de tekst. Het moet pakkend zijn voor een eventuele koper van het product. Hiermee heb je de lading in één keer gedekt zonder al te veel poespas. De lezer van jouw blog weet direct waar die aan toe is.

 

Het schrijven van een pakkende titel vraagt soms om een wat meer kennis van een product, dienst of bedrijf of de service. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een garantietermijn, korting bij besteding van een bepaald bedrag of een installatie service. 


Een 3-tal voorbeelden van pakkende titels zijn:

  •   Gratis bezorging bij besteding van 30 euro.
  •   Tijdelijk 2 jaar extra garantie op ... product.
  •   De beste 5 producten van ... merk.


Je kunt een pakkende titel bedenken door te werken met een garantie, termijn, korting, voordeel of iets dat gratis is. Waardoor je de boodschap direct concreet maakt.

Hoe schrijf je een goede inleiding?

Punten

Wanneer je bezig bent met je nieuwe blog zijn er aantal dingen om rekening mee te houden. Als eerste moet je er voor zorgen dat je je lezers overtuigd om verder te lezen. Dit doe je door een goede inleiding te schrijven. 


Zorg er voor dat de inleiding duidelijk maakt waar je artikel over gaat zodat je bezoekers en klanten (de lezer)  sneller geneigd is om verder te lezen. Je komt ze nog steeds tegen, inleidingen die beginnen met de woorden welkom op ... of nadelen...  


Een 3-tal redenen om een goede inleiding te schrijven:

  •   Nodigt uit om het artikel te gaan lezen.
  •   Verteld wat er in de tekst te lezen staat.
  •   Is vaak gelijk aan de meta-omschrijving.


Laat mij je meenemen in het schrijven van een inleiding die je echt verder brengt op het internet.

Waarom zou je koppen gebruiken?

Punten

Een goede tekst heeft natuurlijk verschillende koppen. Een website bezoeker leest nu eenmaal aan de hand van koppen. Maar ook brochures en andere teksten hebben steeds vaker koppen. Gewoon omdat het bijzonder goed werkt.


Waarbij er in korte tijd zal worden bepaald of er verder gelezen zal worden of niet. De koppen die je gebruikt moeten dus echt aansluiten op wat jij aan informatie te bieden hebt of waarover de alinea gaat. Laten wij even terugkomen op de zonnebrillen. Je kunt de tekst door goede koppen verdelen in merk zonnebrillen of het soort glas. Laat ik een aantal voorbeelden geven.


  • Ray-Ban zonnebrillen met 50% korting.
  • De voordelen van donker grijs glas.
  • Ontspiegelen van zonnebrillen belangrijk.


Hoewel de bovengenoemde voorbeelden redelijk algemeen zijn kun je ze dus ook nog versterken met specifieke voordelen of eigenschappen.

Hoe schrijf je een conclusie?

Punten

Persoonlijk vindt ik het prettig als een conclusie die je leest vanuit een eigen mening of ervaring geschreven is. Maar hij moet natuurlijk wel aansluiten op het artikel dat je ervoor geschreven hebt. Wanneer je in een artikel schrijft over een zonnebril met een perfect pasmodel moet je in een inleiding niet schrijven dat een zonnebril niet lekker zit. Maar juist benadrukken dat het een fijn pasmodel is. 


Er zijn een aantal handige trucs om een goede inleiding te schrijven die aansluit op je artikel. Door de punten die je in de tekst schrijft direct ook in de conclusie te schrijven bijvoorbeeld. Zodat je deze later in jouw conclusie kunt uitschrijven. Een andere manier is om een specifieke eigenschap of een voordeel uit te vergroten. Dit laatste zie je vaak bij artikelen over geld verdienen, gezonder leven en afvallen. 


Omdat vrijwel direct duidelijk is waarom een bezoeker op jouw website terechtgekomen is. Om geld te verdienen, gezonder te leven om gewicht kwijt te raken. Daar lig je bij bepaalde onderwerpen dus de focus op.

Welke elementen versterken de teksten die je schrijft?

Punten

Er zijn veel elementen die teksten versterken. Je ziet ze werkelijk overal terug. Je kunt denken aan afbeeldingen, opsommingen of quotes en de welbekende knoppen of Call-To-Action in online teksten. Maar welke je gaat gebruiken is dus ook afhankelijk van het soort tekst dat je hebt. Een online tekst wil je aantrekkelijk maken en houden. Daarom kies je bewust welke elementen waar worden gebruikt. Maar bij een digitaal boek of brochure is dit weer helemaal anders. 


Je doet er dus goed aan om alles weloverwogen te kiezen. Denk goed na wat jij terug wil zien als je een tekst leest. Hierin zijn geen directe regels of voorwaarden. 

Verbeter je succes met deze gratis ebooks.

Download het gratis e-book zoekmachine optimalisatie.

Hoger in Google komen en grote hoeveelheden gratis bezoekers naar je website krijgen?

Download het gratis e-book Affiliate marketing

Met €0,- of een klein budget, razendsnel je omzet opschalen met affiliate marketing en succesvol worden.

Download het gratis e-book Conversie optimalisatie

Meer leads en klanten uit je bezoekers halen en een volautomatische marketingfunnel opzetten?

Bekijk de volledige collectie GRATIS ebooks en download!

Kom je bij de club?

De afgelopen jaren hebben we talloze cursussen, seminars, masterminds en coachingstrajecten in verschillende vormen aangeboden om ondernemers te helpen met online marketing. Deze maken nu plaats voor één complete totaaloplossing!
Wij gebruiken cookies
arrow_drop_up arrow_drop_down