Tekstschrijver Utrecht

Starten met een website

De informatie die je nodig hebt.

Product box

Investeer in kwaliteit

Kies voor de beste kwaliteit.
Product box

Investeer in marketing

Kies voor uitstekende marketing.
Product box

Investeer in verdienen

Ga aan de slag me geld verdienen.

Waarom starten met een website?

Punten

Wil je een website starten? Een leuke uitdaging. Maar waarom wil je een website starten? Omdat je een leuk onderwerp weet en daarover wil publiceren op het internet, om je bedrijf zichtbaar te maken of omdat je geld wilt verdienen. Doe hier goed onderzoek naar. Door goed te weten waaraan je website moet voldoen kun je daar vooruit rekening mee gaan houden en maak je een website doe voor je werkt.


  • Ik wil informatie over een onderwerp publiceren.
  • Ik wil geld verdienen door een website te maken.
  • Ik wil meer klanten op mijn website ontvangen.
  • Ik wil mijn bedrijf zichtbaar maken op internet.
  • Ik wil mijn product of dienst verkopen aan klanten.

Hoe kies je de beste domeinnaam?

Punten

Als je weet waarom je een website wilt starten kun je ook aan het adres van je website gaan denken. Via welk domeinnaam moeten bezoekers en klanten op jouw website terecht komen. Wanneer je een bedrijf hebt is het vaak makkelijk kiezen. Je kiest de naam van je bedrijf of de dienst. Maar in andere gevallen kan het een stuk lastiger zijn. Het is goed om er een pitch van te maken. Waarbij je alles noemt dat in je opkomt. Zo heb je snel een goed beeld van jouw business. 


Maar dan ben je er nog niet! Over een domeinnaam moet je namelijk goed nadenken. Kies je voor een domeinnaam met plaatsvermelding erin of juist iets dat veel breder is. Laat ik je eens wat keuzes geven:


  • Een domeinnaam met plaatsnaam vermelding.
  • Een domeinnaam die gelijk is aan een bedrijfsnaam.
  • Een domeinnaam gericht op het onderwerp of product.
  • Een domeinnaam met een service vermelding. 
  • Een domeinnaam met je dienst als vermelding.
  • Een domeinnaam met je persoonlijke naam erin.


Je leest het goed dat er veel verschillende soorten onderwerpen en mogelijkheden zijn. Stof om over na te denken. Het helpt overigens ook om de beschikbaarheid van domeinnamen voorafgaand te checken. Daardoor voorkom je teleurstelling en weet je vooruit of je bij een keuze afwegingen moet maken om streepjes of synoniemen moet gebruiken.


Voor je te creatief aan het worden bent. Er zijn ook no-go's. Laat ik je een aantal voorbeelden geven van wat je beter niet kunt doen. Hoewel je met de juiste marketing en intentie van iedere website een winnende plek op internet kunt maken. 


  1. Gebruik geen onlogische nummers in een domeinnaam.
  2. Kies bij voorkeur geen beschermde merken in een domeinnaam.
  3. Zorg dat je domeinnaam geen dubbelen betekenis heeft.
  4. Kies een domeinnaam die niet te lang is om te typen.

Voor wie maak je de website?

Punten

Als je een bedrijf hebt maak je de website om meer klanten te bereiken via het internet. Maar als je website een ander doel heeft is het goed om een overzicht te maken van mensen die je website of het onderwerp van je website mogelijk interessant vinden. Je kunt dit het beste doen door met een personalia te werken. Waarmee je in beeld kunt brengen hoe je ideale klanten eruit komen te zien. 


Een goede personalia opzetten is overigens niet lastig. Je kunt denken aan het geslacht, leeftijd, interesse of aan de behoefte die je potentiële klant heeft. Zo richt een dieet website zich in eerste instantie op mensen met te veel gewicht. Maar misschien ook op mensen die juist lastig eten en te slank zijn. Het is goed om alles dat jij over je doelgroep kunt bedenken te pitchen. Je kunt een personalia zo persoonlijk en gericht maken als je zelf wilt.


  • Zijn het mannen of vrouwen?
  • Hoe oud zijn je klanten?
  • Welke behoefte heeft jouw droomklant?
  • Welk opleidingsniveau heeft je klant?
  • Hoeveel heeft je klant te besteden?
  • Etc...


Bij het opzetten van een website is het goed meer dan een personalia te hebben. Omdat je publiek mogelijk breder is dan je zelf denkt. Wanneer je een zakelijke website voor je bedrijf maakt weet je waarschijnlijk al veel over je doelgroep. Maar voor nieuwe websites is dit vaak niet het geval. Je zal dus echt op onderzoek moeten om te weten wie je dienst of producten wilt. 

Wat is de boodschap van je website?

Punten

Een goede website heeft een boodschap. Of je nu metselaar, schrijver of blogger bent. De boodschap die je wilt overbrengen hoeft overigens niet uniek te zijn. Het kan prima over hetzelfde gaan als je concurrent. Daar kun je namelijk niet altijd aan ontkomen. 


Omdat de boodschap van een website wat complexer is dan die van een blog of websitepagina wil ik je er nog wat meer over vertellen. Want hoe bepaal je de boodschap van je website nu precies. Dat heb je vaak al een beetje gedaan tijdens de eerste twee stappen.


  • Waarom start je met een website?
  • Hoe kies je het beste domeinnaam?


Omdat je precies weet waarom je met een website bent begonnen en over het domeinnaam nagedacht heeft heb je eveneens de boodschap al bepaald. Neem het onderwerp van je website of naam van het door jou gekozen domeinnaam en vertel in maximaal één zin waar het voor staat. Je zult merken dat je in een handomdraai een boodschap hebt. Welke je natuurlijk nog wel even moet bijknippen en plakken. Omdat het ook lekker moet bekken en onthouden moet worden door klanten. 

Wat wil je met je website bereiken?

Punten

Je wilt meer klanten bereiken, producten verkopen of lekker over een bepaald onderwerp schrijven. Het zijn stuk voor stuk doelen. Maar wat is het uiteindelijke doel dat je hebt. Om dat te bepalen kun je voor jezelf een aantal metingen inzetten. Geef maar eens antwoord op de vragen die je hieronder kunt lezen. Zodat je precies weet wat je te doen staat om je doel te bereiken.


  • Waar sta ik over een jaar met mijn eigen website?
  • Waar sta ik over twee jaar met mijn eigen website?
  • Waar sta ik over vijf jaar met mijn eigen website? 


Als je op de bovengenoemde vragen antwoord hebt gegeven weet je precies wat je met een website wilt bereiken. Waar je dus ook heel veel makkelijker mee aan de slag kunt gaan.

Hoe deel je een goede website in?

Punten

Een website is een hulpmiddel, verlengstuk maar staat niet op zichzelf als je deze eenmaal online hebt staan. Je moet er voortdurend tijd en aandacht aan besteden. Zodat je website goed vindbaar is op internet en bij je klanten of doelgroep. Om dat voor elkaar te krijgen zijn er een aantal vaste pagina's belangrijk die elk hun eigen functie hebben. Ze bepalen dan ook voor een groot deel hoe jouw website ingedeeld zal worden.


  • Startpagina (hoofdpagina)
  • Bedrijven pagina (informatie over je bedrijf/ je zelf)
  • Producten of diensten (wat heb je te bieden)
  • Contact (hoe kunnen klanten/ bezoekers je bereiken?)


De startpagina is je belangrijkste pagina van de website. Je moet op deze pagina dus alles zetten waar jij aan verdiend of voor staat. Maak er dus geen blog van maar combineer. De onderliggende pagina's zijn ook wel belangrijk maar kennen hun functies al. Uit mijn ervaring willen klanten uiteindelijk  3 dingen weten:


  • Wat heeft de website mij te bieden?
  • Is het bedrijf betrouwbaar om te kopen?
  • Wat zijn de prijzen voor producten/ diensten?

Hoe maak je de beste voorpagina?

Punten

Een goede voorpagina is goud waard. Het vertelt een bezoeker of klant precies wat je te bieden hebt. Of dit nu een onderwerp, producten of je diensten zijn. Een goede voorpagina bepaald dus ook de mate waarin je succes hebt. Neem de voorpagina van mijn website als voorbeeld. Je hebt natuurlijk het idee dat het veel beter kan. Maar wat als ik je vertel dat ik verschillende voorpagina's getest hebt en met deze indeling het meeste verdiend? 


Met andere woorden is het enerzijds inzetten op kwaliteit en aan de andere kant zorgen dat je durft aan te passen en vernieuwen. Zodat je uiteindelijk precies weet waar je mee kunt scoren.

Waarom sub-pagina's gebruiken?

Punten

Jaren geleden was een website nog een eenvoudig visitekaartje. Nu is dat wel anders. Een website moet dynamisch zijn en inspelen op al de behoefte van bezoekers en klanten. Daar spelen onderliggende sub-pagina's een belangrijke rol bij. Je kunt ze inzetten als de funnels van je website. Omdat je klanten dankzij sub-pagina's specifieke informatie of aanbiedingen kunt geven. 


Wanneer je op de website van een brillen speciaalzaak kijkt zie je op de voorpagina vaak alleen de collectie en aanbiedingen. Dit komt omdat de website nog niets over je weet. Door specifieke Call-To-Actions op elke pagina te plaatsen krijg je stap voor stap steeds meer informatie. Dat komt omdat het onderwerp steeds specifieke zal worden. Laat ik het in het kort omschrijven:


Je komt op de voorpagina van een brillen speciaalzaak terecht. Omdat je op zoek bent naar een zonnebril klik je op zonnebrillen. Je krijgt dat een aantal opties waar je uit kunt kiezen. Door deze functionaliteit krijg je op eenvoudige wijze een pagina die helemaal ingericht is op de informatie die je zocht. Daarmee verhoogd de brillen speciaalzaak de kans dat jij een product koopt. Wanneer je bijvoorbeeld op de merk zonnebrillen klikt krijg je alleen de beste merken zonnebrillen. 


Voorpagina > Zonnebrillen > Merkzonnebrillen 


De kracht van onderliggende sub-pagina's is dus het specificeren van de keuzes die bezoekers en klanten maken. Waarmee je uiteindelijk omzet kunt verhogen.

Hoe zorg je voor klanten?

Punten

Er zijn een aantal verschillende manieren en kanalen hoe klanten op je website terechtkomen. Een daarvan is via zoekmachines. Het is ook wel een van de belangrijkste kanalen. Het kost je namelijk geen geld en kan alleen maar geld opleveren als je het goed aanpakt. 


Wil je meer bezoekers en ben je er bereid voor te betalen? Dan kun je ook overwegen om te adverteren. Door te adverteren met de juiste web pagina's krijg je ineens veel meer gerichte website bezoekers op je website die overigens wel geld hebben gekost. 


Tot slot is er dankzij de komst van social media ook nog een andere mogelijkheid. Door het aanmaken en bijhouden van social media kun je namelijk ook veel GRATIS verkeer naar je website krijgen. 


  • Via zoekverkeer van zoekmachines door het toepassen van goede zoekmachine optimalisatie.
  • Door het inkopen van advertentieplekken bij zoekmachines of op andere websites.
  • Door het inzetten van social media als twitter, facebook of linkedin.

Wat moet je verder nog weten?

Punten

Het is natuurlijk heel verleidelijk om je website vol te gooien met ads en banners. Maar wanneer je dit doet moet je ook weten dat klanten daar niet altijd op zitten te wachten. Het kan er dus ook voor zorgen dat jouw bezoekers en klanten juist wegklikken.


Zorg dus dat je website leeg en overzichtelijk blijft. Dat een banner niet voortdurend in het beeld springt en je zorgt voor de nodige informatie van je bezoekers en klanten. 


Nu weet ik als geen ander dat dit behoorlijk veel werk kan zijn. Het doen van onderzoek, je klanten vasthouden en ook nog eens niet teveel op de verkoop van producten en diensten inspelen. Maar toch werkt dit het beste op de langere termijn.


Veel succes met je nieuwe website opzetten! Heb je vragen? Mail mij gerust zodat ik je kan helpen met een van mijn diensten.

Verbeter je succes met deze gratis ebooks.

Download het gratis e-book zoekmachine optimalisatie.

Hoger in Google komen en grote hoeveelheden gratis bezoekers naar je website krijgen?

Download het gratis e-book Affiliate marketing

Met €0,- of een klein budget, razendsnel je omzet opschalen met affiliate marketing en succesvol worden.

Download het gratis e-book Conversie optimalisatie

Meer leads en klanten uit je bezoekers halen en een volautomatische marketingfunnel opzetten?

Bekijk de volledige collectie GRATIS ebooks en download!

Kom je bij de club?

De afgelopen jaren hebben we talloze cursussen, seminars, masterminds en coachingstrajecten in verschillende vormen aangeboden om ondernemers te helpen met online marketing. Deze maken nu plaats voor één complete totaaloplossing!
Wij gebruiken cookies
arrow_drop_up arrow_drop_down