Tekstschrijver Utrecht

Starten met bloggen

De informatie die je nodig hebt.

Product box

Investeer in kwaliteit

Kies voor de beste kwaliteit.
Product box

Investeer in marketing

Kies voor uitstekende marketing.
Product box

Investeer in verdienen

Ga aan de slag me geld verdienen.

Waarom starten met bloggen?

Punten

Wil je starten met bloggen? Super leuk! Maar waarom wil je aan de slag met bloggen? Omdat je een leuk onderwerp weet waarover je wilt schrijven, je website vindbaar te maken of misschien wel omdat je geld wilt verdienen. Het is goed om te onderzoeken zodat je daar rekening mee kunt houden.


  • Ik weet een leuk onderwerp waarover ik wil schrijven.
  • Ik wil geld verdienen door het schrijven van blogs.
  • Ik wil meer klanten op mijn website ontvangen.

Hoe kies je het beste onderwerp?

Punten

Nu je weet waarom je wilt starten is het goed om je onderwerp nog eens onder de loep te nemen. Maak er een pitch van waarbij je alles noemt dat in je opkomt. Zodat je een goed beeld hebt van hoe breed het blog onderwerp is. Je moet er eenmaal voortdurend over schrijven. Er zijn een aantal onderwerpen die het doorgaans goed doen:


  • Gezond en fit gerelateerde onderwerpen.
  • Afvallen en gezonde voeding onderwerpen.
  • Onderwerpen over geld verdienen of crypto.
  • Alles over gelukkig zijn, dating en relatie.

Voor wie schrijf je het blog?

Punten

De meest succesvolle blog websites werken met een personalia. En dat is niet voor niets. Door het in beeld brengen van de ideale klant kun je nu eenmaal meer verkopen. Een goede personalia opzetten is overigens niet lastig. Je kunt denken aan het geslacht, leeftijd, interesse of aan de behoefte die je potentiële klant heeft. Zo richt een dieet website zich in eerste instantie op mensen met te veel gewicht. Maar misschien ook op mensen die juist lastig eten en te slank zijn. Het is goed om alles dat jij over je doelgroep kunt bedenken te pitchen. Je kunt een personalia zo persoonlijk en gericht maken als je zelf wilt.


  • Zijn het mannen of vrouwen?
  • Hoe oud zijn je klanten?
  • Welke behoefte heeft jouw droomklant?
  • Welk opleidingsniveau heeft je klant?
  • Hoeveel heeft je klant te besteden?
  • Etc...

Wat is de boodschap van je blog?

Punten

Elk blog heeft een boodschap. Maar de boodschap hoeft niet gelijk te zijn aan die van de volledige website. Zo verkoopt een brillenwinkel vaak een groot assortiment merkmonturen. Maar kan de boodschap van het blog gaan over hoe belangrijk een zonnebril in de auto hebben is. Het is dus een ondersteunende boodschap. Wat goed is om te bedenken zijn welke voordelen een product of dienst heeft.

Wat wil je met je blog bereiken?

Punten

Een heldere boodschap wordt altijd gevolgd door een doel. Om even terug te komen op de brillenwinkel die een blog over zonnebrillen heeft geschreven. De intentie (het doel) is dus om nog meer merk brillen te verkopen. In dit geval betreft het zonnebrillen. Een andere voorwaarde is dat een boodschap overbrengen altijd een doel dient. Je schrijft over het belang van een zonnebril met als doel meer zonnebrillen verkopen.


  • Elke boodschap heeft een doel.
  • Het doel van je blog mag uniek zijn.
  • Al de doelen zijn volledig meetbaar.

Hoe schrijf je een goede titel?

Punten

Voor elk blog artikel dat je schrijft is de titel een essentieel onderdeel waar je goed over moet nadenken. De titel is het eerste en vaak ook het enige dat gelezen zal worden. Deze bepaald dus of een potentiële klant verder zal lezen. Een titel mag volgens zoekmachines en copywriters niet te lang zijn. Maar wat is niet te lang? Laat ik een aantal goede- en slechte titels voor je in een overzicht zetten.


  • Binnen 14 dagen van je puistjes af of je geld terug.
  • Meer bezoekers door wekelijks te bloggen.
  • Lentevoordeel voor de eerste 500 bestellingen.


  1. Verveel jij je ook zo?
  2. Iedereen kan bellen.
  3. Geld sparen zonder rente.

Hoe schrijf je een goede inleiding?

Punten

De eerste regels van een blog artikel zijn goud waard. Ze vertellen of het verder lezen de moeite waard is of juist niet. Dat maakt antwoord of een oplossing bieden bij de inleiding belangrijk. Een goede inleiding bestaat uit maximaal 3 regels aan tekst. Je kunt de inleiding eveneens goed voor de meta-tags op de achtergrond gebruiken. Het is belangrijk dat je aan een aantal voorwaarden voldoet.


  • Inleiding is maximaal 3 regels lang.
  • Een inleiding is gelijk aan de meta-tag.
  • Het zoekwoord staat vooraan.

Waarom koppen gebruiken?

Punten

Een goed blog artikel heeft verschillende koppen. Een website bezoeker leest nu eenmaal aan de hand van koppen. Waarbij er in korte tijd zal worden bepaald of er verder gelezen zal worden of niet. De koppen die je gebruikt moeten dus echt aansluiten op wat jij aan informatie te bieden hebt of waarover de alinea gaat. Laten wij even terugkomen op de zonnebrillen. Je kunt de tekst door goede koppen verdelen in merk zonnebrillen of het soort glas. Laat ik een aantal voorbeelden geven.


  • Ray-Ban zonnebrillen met 50% korting.
  • De voordelen van donker grijs glas.
  • Ontspiegelen van zonnebrillen belangrijk.


Hoewel de bovengenoemde voorbeelden redelijk algemeen zijn kun je ze dus ook nog versterken met specifieke voordelen of eigenschappen.

Hoe schrijf je een conclusie?

Punten

Persoonlijk vindt ik het prettig als een conclusie die je leest vanuit een eigen mening of ervaring geschreven is. Maar hij moet natuurlijk wel aansluiten op het artikel dat je ervoor geschreven hebt. Wanneer je in een artikel schrijft over een zonnebril met een perfect pasmodel moet je in een inleiding niet schrijven dat een zonnebril niet lekker zit. Maar juist benadrukken dat het een fijn pasmodel is. 


Er zijn een aantal handige trucs om een goede inleiding te schrijven die aansluit op je artikel. Door de punten die je in de tekst schrijft direct ook in de conclusie te schrijven bijvoorbeeld. Zodat je deze later in jouw conclusie kunt uitschrijven. Een andere manier is om een specifieke eigenschap of een voordeel uit te vergroten. Dit laatste zie je vaak bij artikelen over geld verdienen, gezonder leven en afvallen. 


Omdat vrijwel direct duidelijk is waarom een bezoeker op jouw website terechtgekomen is. Om geld te verdienen, gezonder te leven om gewicht kwijt te raken. Daar lig je bij bepaalde onderwerpen dus de focus op.

Wat doet een Call-To-Action?

Punten

Je ziet ze op steeds meer websites terugkomen. De Call-To-Action. Het is een hulpmiddel om bezoekers en klanten actie te laten ondernemen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een inschrijving voor die nieuwsbrief of het pakken van een korting. Een beetje afhankelijk van het onderwerp waarover je schrijft en wat het doel is. 


Een Call-To-Action komt op specifieke delen van een tekst terug. Hierbij is de meest gebruikelijke het einde (na de conclusie). Maar bij langere artikelen of als er meer mogelijkheden kun je overwegen er ook een in het midden te plaatsen. 


Gaat het om meer producten of diensten? Overweeg dan om je te beperken tot een enkele Call-To-Action met dubbele knop. 


  • Plaats maximaal 2 Call-To-Actions op een pagina.
  • Gebruik minimale informatie, niet te uitgebreid.
  • Zorg dat een Call-To-Action opvalt binnen de tekst.


Een Call-To-Action bestaat doorgaans uit een titelkop, ondertitel en de uiteindelijke button(s) naar de aanbieding, het voordeel of formulier voor een inschrijving. De kleuren zijn vrijwel altijd anders dan de website of layout keuze. 

Verbeter je succes met deze gratis ebooks.

Download het gratis e-book zoekmachine optimalisatie.

Hoger in Google komen en grote hoeveelheden gratis bezoekers naar je website krijgen?

Download het gratis e-book Affiliate marketing

Met €0,- of een klein budget, razendsnel je omzet opschalen met affiliate marketing en succesvol worden.

Download het gratis e-book Conversie optimalisatie

Meer leads en klanten uit je bezoekers halen en een volautomatische marketingfunnel opzetten?

Bekijk de volledige collectie GRATIS ebooks en download!

Kom je bij de club?

De afgelopen jaren hebben we talloze cursussen, seminars, masterminds en coachingstrajecten in verschillende vormen aangeboden om ondernemers te helpen met online marketing. Deze maken nu plaats voor één complete totaaloplossing!
Wij gebruiken cookies
arrow_drop_up arrow_drop_down