Over de woordtarieven tekstschrijvers.

Over de woordtarieven tekstschrijvers.

Geschatte leestijd: 8 Minuten.

De woordtarieven tekstschrijvers zijn nogal verwarrend. De een rekent een tarief per uur. Waar de ander kiest voor een woord of project tarief. Waar moet je nu op letten bij het inhuren van een tekstschrijver?

Het schrijven van een goede tekst kan best een tijdrovende klus zijn. Je bent er vaak enkele uren mee bezig. Voor een tekstschrijver is dit niet anders. Hoewel een tekstschrijver misschien wat makkelijker schrijft over een onderwerp.

Maar wat is nu de reden dat een tekstschrijver een tarief per woord hanteert. Nu jij weet dat het veel tijd in beslag kan nemen voor een tekst is gerealiseerd. Dat is als volgt. Aan de hand van een woord tarief geeft het klanten zekerheid, betreft de kosten voor het schrijven van een artikel. Daarnaast is het voor een schrijver ook direct duidelijk hoe lang een tekst moet zijn. In dit artikel ga ik er dieper op in.

Ben je voornemens om een tekstschrijver in te gaan huren? Dan heb je in ieder geval meer dan voldoende keus. Steeds meer mensen zijn zich namelijk bezig gaan houden met het schrijven van teksten. Maar niet alleen aan tekstschrijvers heb je voldoende keuze. Je kunt ook kiezen voor het tarief dat bij je schrijven past.

Cursus copywriting in 30 dagen volgen?

Extra voordelig kennismaken met copywriting? Tijdelijk bied ik deze complete korte Cursus Copywriting in 30 Dagen ook in één keer aan als waardevol naslagwerk.

In één overzichtelijk en helder geschreven e-book vind je 30 lessen uit de praktijk die je direct kunt toepassen om betere commerciële teksten te leren schrijven. De lessen zijn voor 2020 helemaal geactualiseerd met heldere voorbeelden van goede copywriting uit de praktijk. Het complete e-book telt meer dan 140 pagina’s, helder genoteerd in een handzame pdf.

Nu met BONUS-hoofdstuk: 19 slimme online tools voor copywriters. In 30 extra pagina’s bespreek ik de belangrijkste hulpmiddelen die je gaan helpen een nóg betere copywriter te worden.!

 

Waar moet je rekening mee houden bij het inhuren van een schrijver?

Waar moet je rekening mee houden bij het inhuren van een schrijver?

Je hebt hierdoor de keus uit onwijs veel verschillende tekstschrijvers als woordtarieven tekstschrijvers. Als je verschillende tekstschrijvers met elkaar gaat vergelijken, is het goed om naar verschillende criteria te kijken: 

  • Het portfolio van de schrijver.
  • Eventuele specialismes van de schrijver.
  • De oplevertijd van de schrijver.
  • Het tarief van de schrijver

Met name het laatstgenoemde criteria is onwijs belangrijk. Zodra je de tarieven gaat vergelijken, valt één ding hoogstwaarschijnlijk direct op. De tekstschrijvers hanteren een tarief per woord en niet bijvoorbeeld per uur. Waar heeft dat mee te maken? Het antwoord op de vraag ‘Waarom hanteren tekstschrijvers een tarief per woord?’ vind je hieronder. 

Waarom verschillen woordtarieven tekstschrijvers?

Waarom verschillen de tarieven per woord bij tekstschrijvers?

Een tarief van 1 cent per woord, een tarief van 2,5 cent per woord of een tarief van 5 cent per woord. Al deze tarieven kom je tegen als je verschillende tekstschrijvers met elkaar gaat vergelijken.

De hoogte van het tarief zegt in eerste instantie al veel over de schrijver. Schrijvers met hogere tarieven zijn hoogstwaarschijnlijk beter en hebben meer ervaring. Schrijvers met lagere tarieven zijn wellicht net tot de markt toegetreden en proberen met lage tarieven nieuwe klanten aan te trekken of ervaring op te doen.

Doordat nagenoeg alle schrijvers een tarief per woord hanteren, is het goed mogelijk om deze tarieven met elkaar te vergelijken. Weer een voordeel van de woordtarieven tekstschrijvers. Is dat dé reden waarom tekstschrijvers nagenoeg altijd een tarief per woord hanteren? Onder andere. Er is echter nog één belangrijke reden. 

Een tarief per woord is beter te budgetteren.

Een tarief per woord is beter te budgetteren.

Vraag eens aan enkele schrijvers hoe lang zij bezig zijn met het schrijven van een tekst van 1000 woorden. Sommige schrijvers zijn hier een halfuur mee bezig, terwijl andere schrijvers hier twee uur mee bezig zijn.

Stel nou dat je een uurtarief van 50 euro afgesproken had; dan ben je voor de tekst van schrijver A dus 25 euro kwijt en voor schrijver B maar liefst 100 euro. Omdat deze tarieven nogal uiteen lopen, is het niet verstandig om schrijvers op het uurtarief te hanteren.  

Een tarief per uur vertelt je dus maar weinig over de daadwerkelijke kosten voor het realiseren van teksten. Hoewel een tekstschrijver misschien veel goedkoper is, ben jij dus veel meer geld kwijt. Een uurtarief heeft dus een grote onzekerheid. Die je met een woordtarief niet hebt.

Waarom een tarief per project ook een goede keuze is voor het schrijven van teksten.

Waarom een tarief per project ook een goede keuze is voor het schrijven van teksten.

Een andere keuze kan een tarief per project zijn. Met dit tarief ben je ervan verzekerd dat je binnen je budget blijft. Maar heb je ook de kans dat je meer betaald voor teksten dan wanneer je kiest voor een tarief per woord. Daarom is het altijd verstandig om je goed te verdiepen in de wensen die je hebt.

Om een tarief per project te hanteren is het goed om afspraken te maken over de teksten die je nodig hebt, waaraan de teksten moeten voldoen als de levertijd.

Een project geeft duidelijkheid over de omvang, tijd als de kosten.

  • Wat voor teksten heb je nodig?
  • Hoeveel tijd kost het schrijven?
  • Aan welke kosten moet je denken?

Maar ook een project is altijd onder voorbehoud. Je kunt bijvoorbeeld niet tussentijds komen met veranderingen. Dan klopt het project niet meer en zijn de kosten, tijd als wat je verwacht uit verband.

Hoe kun je binnen je marketing budget blijven voor teksten?

Hoe kun je binnen je marketing budget blijven voor teksten?

Bovendien heb je hoogstwaarschijnlijk met een marketingbudget te maken. als je een schrijver een opdracht van 1000 woorden geeft op basis van een woordtarief, weet je exact wat de tekst je uiteindelijk gaat kosten.

Dat is compleet anders als je een tekstschrijver op basis van een uurtarief inhuurt. Je bent dan compleet afhankelijk van het totaal aantal uren dat de schrijver aan de tekst besteed heeft. Doordat schrijvers een tarief per woord hanteren, is het voor marketingmedewerkers een stuk makkelijk om te teksten te budgetteren.

Men weet op voorhand exact wat de tekst gaat kosten. 

Men weet op voorhand exact wat de tekst gaat kosten.

Eigenlijk is het dus een mengelmoes van argumenten waarom een tekstschrijver een tarief per woord hanteert. Voor jou als opdrachtgever is het in ieder geval super makkelijk om de verschillende schrijvers met elkaar te vergelijken. Richt je daarbij overigens niet alleen op het tarief, maar óók op de kwaliteit. 

Maak de juiste keuze, nu jij meer weet over de woordtarieven tekstschrijvers. Daardoor kun je veel geld besparen maar krijg je wel de kwaliteit waar je naar op zoek bent.

 

Online Geld Verdienen in 10 Stappen

In deze uitgebreide gids zoom ik in op de manieren om online geld te verdienen. Omdat je via deze methodes weinig meer nodig hebt dan een goede laptop en een internetverbinding. Je kunt jouw inkomen dus vrijwel overal ter wereld opbouwen en onderhouden, zodat je meer vrijheid en onafhankelijkheid hebt dan ooit tevoren.

Nu met BONUS-bijlagen: Handleiding SEO-copywriting, Checklist aankoop websites en de Rank Booster Formule voor topposities bij Google. Zo bouw je nóg sneller aan je online business. Tijdelijk slechts 49 euro!

 

blog-artikelen

budgettereninhuren tekstschrijverlevertijdoplevertijdportfolio tekstschrijverproject tariefrekeningschrijverspecialismes tekstschrijvertarief per woordtarieventekstentekstschrijvertekstschrijverstijdurenverschillen tekstschrijverswoord tarief

Geef een reactie

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]