In 5 stappen het beste blog berichten schrijven.

In 5 stappen het beste blog bericht schrijven.

Leestijd 10 Minuten.

Wil het blog berichten schrijven van het beste blogbericht niet vlotten? Het schrijven van blog artikelen is ook lastig. Je moet rekening houden met verschillende zaken waarbij de blogwaardigheid van een onderwerp vaak de essentie is dat jij vastloopt.

Nu hoor ik denken, ieder onderwerp is toch wel blogwaardig te maken. Tja, als dit zo was had je niet op deze pagina geweest. Je bent namelijk op zoek naar handvatten die je kunt volgen om het beste blog bericht te schrijven over een onderwerp dat je in gedachten hebt. 


Wil jij leren bloggen & net als mij een full-time inkomen krijgen? Dan moet je absoluut mijn ebook Leren Bloggen kopen! Je leert over het schrijven van de perfecte titel tot pakkende zinnen of een blog afsluiting. Profiteer vandaag nog van je korting!

Met het ebook leren bloggen! Na het lezen van dit blog schrijf jij de beste blogs voor jouw online blog. Of dit nu een wix of wordpress website blog is.


Wees gerust, inmiddels is deze pagina wel vaker bekeken. Op deze pagina ga ik je niet vertellen hoe een goed blog eruit komt te zien en welke opmaak je kan gebruiken. Nee, te makkelijk en niet belangrijk bij het schrijven van de beste blog berichten. Maar wat ik je wel vertellen wil is hoe je een onderwerp kiest waarvan je de boodschap kan overdragen aan je doelgroep. Om op deze manier je doel te bereiken. 

Laten we beginnen met het stappenplan,
ik hoop je te motiveren tot het schrijven van de beste blogs.

1. Kies een goed blogwaardig onderwerp.

Kies een goed blogwaardig onderwerp.

Het doel van een blog berichten schrijven is natuurlijk dat mensen het willen lezen. Het kiezen van een blogwaardig onderwerp begint met het bedenken van je doelgroep. Vanuit daar kun je gaan bedenken over wat voor onderwerp jouw beoogde doelgroep graag zou willen lezen. Een blogwaardig onderwerp is een onderwerp waar jouw doelgroep zich in kan herkennen en met plezier meer over zou willen lezen.

Het kiezen van je doelgroep kun je doen aan de hand van verschillende vragen. Het eerste en meest voor de hand liggende vraag die je kunt stellen is de leeftijd. Door te weten of je voor jongeren of ouderen schrijft kun je al tal van keuzes maken. De manier van aanspreken of de stijl van schrijven. Daarnaast kun je de doelgroep zo specifiek maken als je voor ogen hebt. Zijn het mannen of vrouwen waarvoor je schrijft en waar komen ze vandaan. 

  • Wat is de leeftijd van mijn doelgroep?
  • Zijn mijn doelgroep mannen of vrouwen?
  • Waar komt je doelgroep vandaan?
  • Welke interesse heeft mijn doelgroep?

Er zijn ontzettend veel vragen om een profiel van je doelgroep te maken. Je kunt hem zelfs een naam geven om gerichter te schrijven. 

2. Bepaal de boodschap van het blog berichten.

Bepaal de boodschap van het blog artikel.

Bedenk voor je begint met schrijven wat je nou eigenlijk met het artikel wil overbrengen. Wil je mensen iets leren wat ze nog niet wisten, of wil je mensen misschien op een andere manier ergens over laten denken? Er zijn vele boodschappen die je met een blog kan overbrengen en die vereisen allemaal een andere manier van schrijven. Hou bij het schrijven altijd in je achterhoofd wat je boodschap is. 

De boodschap die je wilt overbrengen is anders dan het doel dat je hebt. Je kunt iedereen willen vertellen hoe je het beste blog kan schrijven. Het doel is misschien wel het verkopen van webhosting of klanten vinden die een blog willen beginnen en hulp nodig hebben. 

Het komt vaak voor dat boodschap en doel door elkaar gebruikt worden. Dat is zonde omdat het je verhaallijn beïnvloed en een blog artikel eerder een verkooppraatje aan het worden is. En wat doe jij met een verkooppraatje? Als je net als mij bent prik je er doorheen en hang je op. Tenminste, als het telefonisch is natuurlijk.

3. Bepaal de doelgroep van het blog berichten.

Bepaal de doelgroep van het blog artikel.

Het bepalen van je doelgroep is altijd de eerste stap bij het schrijven van een blog artikel. Elke doelgroep vereist immers een andere manier van aanspreken en reageren goed op een andere manier van schrijven. Als je een tekst voor jongeren op een hele formele manier schrijft zullen de meeste jongeren dat artikel niet willen lezen. Andersom is het ook zo dat als je een tekst voor oudere mensen op een hele informele manier schrijft deze doelgroep juist weer af zal haken. 

Nee, dit is geen herhaling van de eerste stap. Bij de eerste stap heb je de doelgroep beter bepaald, om daarop in te spelen met een blogwaardig onderwerp. Nu ga je specifiek in op de behoeften van je doelgroep. Waardoor het geheel dichterbij elkaar komt.

4. Kies een duidelijk doel dat je wilt bereiken.

Kies een duidelijk doel dat je wilt bereiken.

Het is slim om voor je begint goed voor ogen te hebben wat je doel is van het artikel. Als je voor jezelf niet duidelijk hebt wat je doel is kan het zijn dat je in de tekst van de hak op de tak springt. Op die manier is het lastig te volgen voor je lezers en is de kans groot dat ze halverwege de tekst wegklikken omdat ze de draad van het verhaal kwijt zijn. 

Een doel kan zijn meer gerichte bezoekers, product verkopen of nieuwe aanmeldingen voor je geweldige nieuwsbrief. Het is jouw persoonlijke doel waarbij je zeker mag dromen en groots kan denken. Dat zal je dan ook motiveren om een langer blog te schrijven of verder op het onderwerp in te gaan. 

  • Meer bezoekers op je website blog krijgen.
  • Meer betrokken klanten krijgen.
  • Vindbaarheid in zoekmachines verbeteren.
  • Geld verdienen aan meer verkopen.
  • Klanten informatie geven.

Bij het bepalen van een doel is alles mogelijk. Maar blijf wel met beide benen op de grond staan en maak je doel bereikbaar. 

5. Voel elementen toe om de lezer te binden.

Voel elementen toe om de lezer te binden.

Er is zoveel content te vinden op het internet dat je een manier moet vinden om mensen aan jouw verhaal te binden. Dit doe je door een boeiend verhaal te schrijven, mensen mee te slepen in wat je te vertellen hebt. Dit begint al bij een boeiende titel. Werk met koppen en subteksten om je verhaal duidelijk en overzichtelijk te maken. Kom ook met feitjes en voorbeelden die de lezer boeien, zo haken mensen niet af tijdens het lezen van jouw tekst.

  • Maak gebruik van overzichtelijke koppen binnen je tekst.
  • Gebruik opsommingen waar dit mogelijk is binnen het blog.
  • Kies voor passende of sprekende afbeeldingen op de pagina.
  • Verwijs door naar andere pagina’s van je blog.
  • Verwijs door naar externe websites met goede informatie.
  • Plaats een banner of Call-To-Action op de pagina.
  • Maak gebruik van video’s, gebruik youtube hiervoor.
  • Kies voor knoppen op de pagina als dit nodig is.

Je kunt kiezen uit bijzonder veel verschillende elementen. Het is goed om te kijken hoe een concurrent dit aanpakt. Het wiel opnieuw uitvinden heeft geen zin en het kan je de nodige inspiratie geven.  Maar bedenk vooral wat je zelf zou willen zien als je een blog aan het lezen bent. Wanneer je opsommingen fijn vind, voeg ze toe. Wanneer je video’s en afbeeldingen wel ziet zitten gebruik ze vooral. Want net als jouw doelgroep “jong of oud en man of vrouw” is het voor zoekmachines als Google en Bing ook ranking waarde.


Wil jij leren bloggen & net als mij een full-time inkomen krijgen? Dan moet je absoluut mijn ebook Leren Bloggen kopen! Je leert over het schrijven van de perfecte titel tot pakkende zinnen of een blog afsluiting. Profiteer vandaag nog van je korting!

Met het ebook leren bloggen! Na het lezen van dit blog schrijf jij de beste blogs voor jouw online blog. Of dit nu een wix of wordpress website blog is.


No comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

E-learning leren bloggen + bonus
Leren-bloggen.nl
Een compleet en up-to-date e-learning programma leren bloggen. - E-learning leerprogramma - Leren bloggen handboek - Affiliate marketing handboek - Handige stappenplannen - Contactmogelijkheid - Privé facebook groep