In 5 stappen de beste productteksten schrijven.

In 5 stappen de beste productteksten schrijven.

Leestijd 9 Minuten.

De beste productteksten schrijven is niet iets dat je zomaar even doet. Je hebt er echt de tijd voor nodig. Je hebt te maken met specifieke methoden (als je wilt verkopen) en krijgt maar een enkele kans om je klant te overtuigen.

Het is daarom heel belangrijk dat je kiest voor de juiste opmaak, werkwijze en handvatten om er een succes van te maken. Zo bereik je uiteindelijk dat je producten als zoete broodjes over de toonbank gaan. Met dit stappenplan neem ik je mee in de beste productteksten. Je krijgt informatie waarmee je sneller, makkelijker en vooral meer succes kunt hebben. Maar loop niet te hard van stapel, ik beloof je geen gouden bergen. Er zijn namelijk nog veel meer zaken waar je rekening mee kunt houden. Denk bijvoorbeeld aan de productfoto’s die je bij een product levert of zelfs een video. Het bepaald allemaal hoe jouw klanten reageren en of je een product kunt verkopen. 


Wil jij leren bloggen & net als mij een full-time inkomen krijgen? Dan moet je absoluut mijn ebook Leren Bloggen kopen! Je leert over het schrijven van de perfecte titel tot pakkende zinnen of een blog afsluiting. Profiteer vandaag nog van je korting!

Met het ebook leren bloggen! Na het lezen van dit blog schrijf jij de beste blogs voor jouw online blog. Of dit nu een wix of wordpress website blog is.


Met dit stappenplan wil ik je dan ook inzicht geven in de mogelijkheden die je hebt als je aan de slag gaat met productteksten schrijven. Waarbij ik de focus neerleg bij doeltreffende productteksten. Ga je mee aan de slag met schrijven?

1. Omschrijf het product in 5 woorden met productteksten schrijven.

Omschrijf het product in 5 woorden met productteksten schrijven.

Als je een producttekst schrijft wil je dat mensen in een oogopslag kunnen zien wat het product is en wat het doet. Een goede manier om dit te doen is door vijf woorden te kiezen die het product dat je probeert te verkopen het beste omschrijven. Zo kunnen mensen snel zien wat je te bieden hebt en of dat iets is waar ze eventueel interesse in hebben. 

De titel van een product heeft invloed op de vindbaarheid. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het merk noemen, een typenummer of specifieke eigenschap. Dit is handig om je publiek en klandizie te vergroten. 

Je zal deze methode ook aantreffen bij grotere webwinkels. Je kunt denken aan bol.com of coolblue.nl. Dit zijn beide webwinkels die het marketing technisch prima in orde hebben als je naar de titels en teksten van producten kijkt. Hoewel ik persoonlijk (ondanks dat ik het niet beter had kunnen verzinnen) soms wat rommelig en druk vindt. 

2. Schrijf concreet welke voordelen het product heeft.

Schrijf concreet welke voordelen het product heeft.

Mensen die op zoek zijn naar een product willen snel helder hebben wat ze met het product kunnen en wat de voordelen zijn. Zet de voordelen van je product concreet en helder op een rijtje. Maak hier geen lang verhaal van maar zet feitelijk neer wat jouw product doet en kan. Als je er een lang verhaal van maakt loop je het risico dat mensen het wegklikken en op zoek gaan naar een andere aanbieder. 

Wanneer ik voor mijn klanten productteksten schrijf hanteer ik altijd een 3-tal voordelen. Al kan ik voor sommige producten wel een veelvoud aan voordelen vinden. 

Mijzelf beperken tot een maximaal aantal voordelen doe ik doelbewust. De meeste klanten zijn namelijk voordeel moe. Dit betekend concreet dat ze doorklikken als jij een waslijst met voordelen online zet. Waarbij ik ook van mening ben dat ieder product en elke dienst vaak maar een 3-tal echte voordelen hebben. 

3. Positieve productteksten schrijven.

Positieve productteksten schrijven.

Iedere consument wil weten wat het kopen van jouw product hen kan opleveren. Ze willen weten hoe jouw product hun leven makkelijker en beter kan maken. Schets ze een beeld voor van hoe hun leven er uit kan zien als ze besluiten om voor jouw product te kiezen. Als ze niet het idee hebben dat jouw product hen wat kan opleveren zullen ze niet tot aankoop overgaan. 

Het voorstellingsvermogen van consumenten is de afgelopen jaren steeds groter geworden wat ook van invloed is op het resultaat dat je daardoor kunt behalen. 

Dit zorgt er direct voor dat je van product teksten een lekker lopend verhaal kan schrijven. Hoe zou jij het vertellen als de klant voor je stond? Gebruik die kennis tijdens het schrijven van een heldere en doeltreffende producttekst. 

4. Schrijf wat er in de specificaties opvalt.

Schrijf wat er in de specificaties opvalt.

Mensen scannen vaak de specificaties van een product snel zonder het echt uitgebreid te lezen, hierdoor zou het weleens kunnen dat ze over sommige dingen heen lezen. Licht dus altijd een paar belangrijke specificaties van je product ook nog eens uit in de tekst. Zo weet je vrij zeker dat mensen deze specificaties lezen en weten wat ze aan je product hebben. 

Als jij een knijper moet verkopen, wat vind je belangrijk? Ja, ik weet dat een knijper nu niet bepaald een product is waarop je zit te wachten. Zo eenvoudig, simpel en er is weinig over te vertellen. Maar voor mensen die op zoek zijn naar een stevige knijper waardoor de was niet van de lijn afwaait heb je dus direct een specificatie om over te vertellen “de knijpkracht” van de knijper. 

5. Overtuig de klant met een commerciële afsluiting.

Overtuig de klant met een commerciële afsluiting.

Je ultieme doel is natuurlijk om jouw product te verkopen. Een sterke slotalinea gevolgd door een Call To Action kan hier aan bijdragen. Je wil op het laatste moment mensen nog net dat ene laatste zetje geven dat er voor zorgt dat jouw product datgene is dat ze in hun winkelmandje willen leggen. Prijs je product nogmaals aan en voeg een Call To Action toe om mensen gelijk tot actie aan te sporen.

Andere vormen om klanten te overtuigen zijn de druk opvoeren, de voorraad laten zien en melden dat het een tijdelijke aanbieding is. Dit kun je prima kwijt wanneer je aan de slag gaat met productteksten schrijven in de tekst. Daarnaast kun je nog kiezen voor de upsell methode waarbij je combinaties maakt die zichtbaar worden voor de klant zal afrekenen. Voorbeelden van een commerciële afsluiting zijn:

  • Voor 15 uur besteld = de volgende dag in huis.
  • Vanaf 30 euro tijdelijk geen verzendkosten.
  • Gratis retourneren wanneer je niet tevreden bent.
  • Nog maar 2 stuks op voorraad, levertijd 1 werkdag.

Er zijn dus bijzonder veel mogelijkheden klanten over die spreekwoordelijke streep te trekken en succes te hebben. Maak daar dankbaar gebruik van!


Wil jij leren bloggen & net als mij een full-time inkomen krijgen? Dan moet je absoluut mijn ebook Leren Bloggen kopen! Je leert over het schrijven van de perfecte titel tot pakkende zinnen of een blog afsluiting. Profiteer vandaag nog van je korting!

Met het ebook leren bloggen! Na het lezen van dit blog schrijf jij de beste blogs voor jouw online blog. Of dit nu een wix of wordpress website blog is.


No comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

E-learning leren bloggen + bonus
Leren-bloggen.nl
Een compleet en up-to-date e-learning programma leren bloggen. - E-learning leerprogramma - Leren bloggen handboek - Affiliate marketing handboek - Handige stappenplannen - Contactmogelijkheid - Privé facebook groep