Hoe tekstschrijvers inspiratie vinden?

Hoe kunnen tekstschrijvers inspiratie vinden voor nieuwe teksten?

Geschatte leestijd: 9 Minuten.

Hoe tekstschrijvers inspiratie vinden is heel verschillend. Het is natuurlijk ook afhankelijk van waar je naar op zoek bent. Soms is een rondje lopen met de hond voldoende. Andere keren moet je echt gericht op zoek naar informatie. Omdat je er bijvoorbeeld niet voldoende over weet. Je kunt ook niet overal verstand van hebben.

Een rondje lopen met de hond. Even een moment nemen om rustig over het onderwerp te denken. Maar ook werken vanuit een vaste indeling kan je inspiratie geven.

Welke manier het beste bij je past kun je zelf als best beoordelen. In dit artikel hoop ik je alleen handvaten te geven waardoor je beter zal worden in schrijven. Waarbij inspiratie kunnen vinden een belangrijk onderdeel is. Er is overigens een groot verschil tussen het zoeken naar inspiratie of overschrijven van informatie van een andere website.

Laat ik hierover duidelijk zijn. Het is dan ook iets dat je echt moet voorkomen. Je kunt dit het beste doen door niet vanaf de informatie die je op internet kunt vinden te schrijven.

Cursus copywriting in 30 dagen volgen?

Extra voordelig kennismaken met copywriting? Tijdelijk bied ik deze complete korte Cursus Copywriting in 30 Dagen ook in één keer aan als waardevol naslagwerk.

In één overzichtelijk en helder geschreven e-book vind je 30 lessen uit de praktijk die je direct kunt toepassen om betere commerciële teksten te leren schrijven. De lessen zijn voor 2020 helemaal geactualiseerd met heldere voorbeelden van goede copywriting uit de praktijk. Het complete e-book telt meer dan 140 pagina’s, helder genoteerd in een handzame pdf.

Nu met BONUS-hoofdstuk: 19 slimme online tools voor copywriters. In 30 extra pagina’s bespreek ik de belangrijkste hulpmiddelen die je gaan helpen een nóg betere copywriter te worden.!

 

In een interview gaf een bekende schrijver laatst aan dat zij interessante manieren heeft om inspiratie op te vinden. Het ene moment gaat zij met haar hond lopen om inspiratie op te doen, terwijl ze het volgende moment graag alleen op reis gaat. Zo zie je maar weer dan tekstschrijvers inspiratie vinden op hun eigen manier.

Andere schrijvers doen juist tekstschrijvers inspiratie op door veel te lezen over het betreffende onderwerp. Iedere schrijver heeft zodoende zijn/haar eigen manieren om inspiratie op te doen.  

Hoe zoeken tekstschrijvers inspiratie voor webteksten?

Hoe zoeken tekstschrijvers inspiratie voor webteksten?

Hoe zit dat nou met de tekstschrijvers van webteksten? Op welke manier kunnen zij zoal inspiratie op doen? Eigenlijk zijn daar meerdere mogelijkheden voor:

  • Veel informatie over het onderwerp lezen.
  • De websites van concurrenten bekijken.
  • De websites van andere bedrijven bekijken.
  • Een mindmap maken.
     

Waarom is lezen over een onderwerp belangrijk?

Waarom is lezen over een onderwerp belangrijk?

Als er over een bepaald onderwerp geschreven moet worden, is er één vereiste. De tekstschrijver moet de benodigde kennis over het betreffende onderwerp hebben. Die kennis hebben wij vaak niet. Wat op zich niet heel bijzonder of erg is.

Wij tekstschrijvers zijn namelijk prima in staat om alle benodigde informatie in te lezen. Dat hoort bij ons vak! Als tekstschrijvers inspiratie zoeken komen ze vaak met bijzondere invalshoeken. Die zorgen ervoor dat jij je kunt onderscheiden op het internet.

Als bedrijf kun je een tekstschrijver hierbij helpen. Maar ook aan de schrijver is de taak om via de opdrachtgever aan zoveel mogelijk informatie te kunnen komen. Daarbij is het stellen van vragen als er onduidelijkheden zijn ontzettend belangrijk.

Er zijn dus veel schrijvers die daarom over een onderwerp lezen. Op die manier creëert de schrijver invalshoeken voor zichzelf, waarmee uiteindelijk de kwalitatief hoogwaardige tekst geschreven kan worden. 

Natuurlijk hoeft een tekstschrijver niet alles over een ontwerp te weten. Dat is ook voor bezoekers niet nodig. Maak daarom onderscheid in wat voor de lezer (klant) essentiële informatie is. Waarbij je goed moet overdenken of de klant geholpen is met de informatie. Je kunt hiervoor de drie peilers die ik hieronder heb geschreven aanhouden.

  • Krijgt de klant antwoord op vragen die er zijn.
  • Is de tekst volledig, staat alles er ook echt in.
  • Zou jij (als tekstschrijver) overgaan tot aankopen.

Vooral het laatste punt is heel belangrijk. Hoe wil jij als tekstschrijver een product of dienst aan de man brengen als jij er zelf niet achter staat. Zoek naar de tekstschrijvers inspiratie die hiervoor nodig is. Wat je over de streep kan trekken is geheel afhankelijk van het onderwerp. Is de prijs aantrekkelijk, de extra’s die je krijgt of de uitstekende kwaliteit. Maar wat bijzonder is aan een product of dienst groter!

Is de website van een concurrent inspiratie waardig materiaal?

Is de website van een concurrent inspiratie waardig materiaal?

Voor een tekstschrijver is het absoluut geen schande om naar de websites van concurrenten te kijken. Krijg jij opdracht om een wervende tekst voor een muziekschool te schrijven? Dan kan je prima naar de teksten van andere muziekscholen gaan kijken.

Op die manier kom je er achter wat het jargon is, wat de schrijfstijl is en welke invalshoeken er zoal bestaan. Deze informatie wordt vervolgens gecombineerd met de unieke stijl van de schrijver, zodat er uiteindelijk een winnende webtekst uit rolt. 

Maar de website van je concurrent is natuurlijk geen maatgevende reden om tot een tekst te komen. Het is slechts een vorm van inspiratie. Waar jij door weet wat je erover moet schrijven.

Is het goed om de websites van andere bedrijven te bekijken?

Is het goed om de websites van andere bedrijven te bekijken?

In het verlengde van bovenstaande mogelijkheid; bekijk ook de websites van andere bedrijven. Ook daarmee kan je veel inspiratie op doen voor bijvoorbeeld de opbouw van de website en verschillende invalshoeken. Bovendien kan je op deze manier links leggen tussen verschillende onderwerpen, waardoor de tekst nóg meer diepgang gaat krijgen. 

Ook ik heb een aantal vaste websites die ik bezoek. Hoewel deze websites vaak niets te maken hebben met het onderwerp, geeft de schrijfwijze mij elke keer opnieuw een boost als het om inspiratie gaat.

Dat kunnen websites van bedrijven doen. Waarbij het voornamelijk heel belangrijk is wat jij uiteindelijk doet met de informatie die je hebt gelezen.

Waarom zou een mindmap mij inspiratie geven?

Waarom zou een mindmap mij inspiratie geven?

Er zijn natuurlijk heel veel manieren die je inspiratie kunnen geven. Ik sluit dit bericht af met een mindmap. Ik ben misschien de enige die nog met een kladblok naast mijn laptop zit. Maar het is voor mij wel enorm effectief.

Een mindmap valt te vergelijken met een spinnenweb; die heb je hoogstwaarschijnlijk vroeger op school wel eens moeten maken. Pak een groot veel papier, schrijf het kernwoord in het midden van het papier op en schrijf er vervolgens allemaal bijbehorende termen omheen.

Op deze manier krijg je meerdere invalshoeken inzichtelijk, ga je verschillende termen met elkaar combineren en ontstaat er uiteindelijk een compleet geheel. Wat ik hierbij vooral heel leuk vind is de mogelijkheid om het onderwerp uiteen te zetten.

Als jij moet schrijven over heerlijke hondenkoekjes. Dan kun je dit onderwerp centraal neerzetten. Waarna je alles waarover je denkt hier omheen kunt plaatsen, bijvoorbeeld de smaken waaraan je denkt, het soort hond dat in je gedachten voorbij komt, de prijzen, het soort verpakking. Kortom een mindmap geeft je meer informatie dan je vooruit zou denken. Een verstandige keuze om mee aan de slag te gaan.

Een ander voordeel van een mindmap is jezelf kunnen verplaatsen in de potentiële klant. In het geval van de hondenkoekjes kun je dus schrijven over de smaken, voor welke honden (klein of groot), de adviesprijs in tegenstelling tot andere hondenkoekjes of dat de verpakking her- sluitbaar is of misschien wel van milieuvriendelijk materiaal.

Het advies hierbij is om je gedachten de vrije loop te laten gaan. Juist met creativiteit zijn de beste tekstschrijvers in staat om winnende webteksten te schrijven.  

Het mag duidelijk zijn: tekstschrijvers hebben onwijs veel mogelijkheden om inspiratie op te doen.  Kies wat bij je past. Vind je het leuk om websites te bezoeken, te lezen of maak je graag die mindmap. Misschien helpt uitlaten van je hond of vooraf een opzet maken. Hoe tekstschrijvers inspiratie opdoen is daarom heel persoonlijk.

 

Online Geld Verdienen in 10 Stappen

In deze uitgebreide gids zoom ik in op de manieren om online geld te verdienen. Omdat je via deze methodes weinig meer nodig hebt dan een goede laptop en een internetverbinding. Je kunt jouw inkomen dus vrijwel overal ter wereld opbouwen en onderhouden, zodat je meer vrijheid en onafhankelijkheid hebt dan ooit tevoren.

Nu met BONUS-bijlagen: Handleiding SEO-copywriting, Checklist aankoop websites en de Rank Booster Formule voor topposities bij Google. Zo bouw je nóg sneller aan je online business. Tijdelijk slechts 49 euro!

 

blog-artikelen

aankoopantwoordbekende schrijverconcurrentconcurrent bekijkeninformatieinspiratieinternetkwaliteitlezenmindmapoverschrijvenschrijverschrijverstekstschrijverstekstschrijvers inspiratievolledigwebsiteswebsites bekijkenwebtekstwebteksten

Geef een reactie

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]