Hoe maak je een goede content kalender?

Hoe maak je een goede content kalender?

Geschatte leestijd: 7 Minuten.

Je hebt er misschien wel eens over gelezen. De welbekende content kalender waar bedrijven het altijd over hebben. Maar wat is dat nu precies of hoe gebruik je een kalender voor je content.

Als eerste wil ik gezegd hebben dat een content kalender je veel zal gaan opleveren. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de structuur in de wijze waarop je content kunt plaatsen. Door een content kalender te volgen plaats je in een grotere regelmaat nieuwe content. Dat gaat je dus veel meer bezoekers opleveren. Daarbij zorgt het ook voor een structurele oplossing om je bedrijf online te vergroten. Het is bij een goede content kalender vooral belangrijk dat je zorgt voor regelmaat en realistisch blijft. Je hebt er niets aan als je de plaatsingen niet kunt nakomen. Zeker in het begin is het dus goed om rustig te beginnen met plannen. Waarbij je kunt aftasten of het ook echt werkt.

Ik heb inmiddels al veel bedrijven geholpen bij het opzetten van een goede planning aan de hand van content kalender. Bij veel van deze bedrijven was de goede bedoeling er al wel. Maar de invulling was veel te hoog gegrepen.

Dat ze de publicaties niet konden waarmaken was een groot nadeel. De hulp die een kalender moet geven was meer uit uitdaging geworden. Waarbij het allerminst leuk was om hiermee aan de slag te gaan.

Cursus copywriting in 30 dagen volgen?

Extra voordelig kennismaken met copywriting? Tijdelijk bied ik deze complete korte Cursus Copywriting in 30 Dagen ook in één keer aan als waardevol naslagwerk.

In één overzichtelijk en helder geschreven e-book vind je 30 lessen uit de praktijk die je direct kunt toepassen om betere commerciële teksten te leren schrijven. De lessen zijn voor 2020 helemaal geactualiseerd met heldere voorbeelden van goede copywriting uit de praktijk. Het complete e-book telt meer dan 140 pagina’s, helder genoteerd in een handzame pdf.

Nu met BONUS-hoofdstuk: 19 slimme online tools voor copywriters. In 30 extra pagina’s bespreek ik de belangrijkste hulpmiddelen die je gaan helpen een nóg betere copywriter te worden.!

 

Waarom een goede planning content extra kracht geeft?

Waarom een goede planning content extra kracht geeft?

Als affiliate marketeer weet je ongetwijfeld dat goede content van levensbelang is. Met de juiste content weet je hoge rankings in Google te verkrijgen én je bezoekers op de juiste manier te promoten. Daarbij gaat het niet alleen om tekstuele content, maar ook om visuele content in de vorm van video’s, afbeeldingen en dergelijke. 

Ben je een beetje aan het stoeien met het verkrijgen van content? Weet je niet zo goed hoe je aan de content moet komen? Over welke onderwerpen je content moet maken?

Of hoeveel nieuwe content je per week moet plaatsen op je affiliate website? Met één handige tip kan je op al deze vragen een passend antwoord verkrijgen; ga een de slag met een goede content kalender. 

Wat is een content kalender?

Wat is een content kalender?

Een kalender is een volledig overzicht met daarin alles wat met content te maken heeft. Je vermeldt in deze kalender wat voor content je gaat plaatsen, wanneer je dit gaat doen, in welke vorm je dit gaat doen en met welke frequentie de content geplaatst moet worden.

Ook geef je in deze kalender aan op welke plekken de content geplaatst wordt. Wordt bijvoorbeeld alle content op je website geplaatst? Of maak je ook gebruik van bijvoorbeeld een social media kanaal?  

Met een goede contentkalender maak je eigenlijk een volledig schema voor je content. Je kunt het daardoor in goede banen laten leiden. Bijkomend voordeel is dat je tussentijds de content kalender bij kunt schaven.

Merk je bijvoorbeeld dat bepaalde teksten goed in de smaak vallen? Of zie je dat jouw YouTube video’s veel bekeken worden? Dan kan je de content kalender op basis daarvan moeiteloos aanpassen. Maar, hoe maak je in eerste instantie een content kalender? 

Het maken van een content kalender, hoe werkt het?

Het maken van een content kalender, hoe werkt het?

Voor veel affiliate marketeers is een goede content kalender van onmisbaar belang. Het is voor sommigen echter onduidelijk hoe zij deze kalender kunnen maken. Gelukkig vind je hieronder alle relevante informatie voor het maken van een handige en werkende contentkalender. 

Ons advies is om een Excel bestand te maken. Maak kolommen aan met daarin de dag, de naam van de content, de doelgroep, het medium, het type content en de huidige status.

Zet vervolgens in de eerste kolom de verschillende dagen van de week. Op deze dagen van de week kan je vervolgens verschillende onderwerpen in gaan vullen; dat doe je in de tweede kolom.

In de rest van de kolommen werk je deze content vervolgens uit. Denk hierbij aan de doelgroep, aan de plek waar je de content gaat plaatsen (medium) en wat het doel van de content gaat worden. In de laatste kolom hou je vervolgens de status bij. 

Gaandeweg de week kan je de kalender opvolgen en dag voor dag bijwerken. Door dit te doen, behoud je een fijne structuur. Je hebt bovendien een stok achter de deur om elke dag weer nieuwe content te plaatsen. Uiteindelijk gaat dat leiden tot meer bezoekers, een hogere conversie en dus meer commissie! 

Waarom ook wij werken met een content kalender?

Waarom ook wij werken met een content kalender?

Wij werken voor verschillende klanten. Het is dus belangrijk om te kunnen voldoen aan de publicatie van content als dat nodig is. Aan de hand van een content kalender kunnen wij hier richting in geven.

Zo willen sommige bedrijven elke week een nieuw blog op de website of in de mail. Die willen wij daarom tijdig aanleveren. Zodat er ook nog ruimte is om aanpassingen te doen. Daarom plannen wij wekelijkse berichten altijd nauwkeurig in. Zodat wij ook tijdig kunnen schakelen als er bijvoorbeeld een spoedopdracht binnenkomt.

Hoewel onze kalender er natuurlijk anders uitziet dan die voor een bedrijf die uitsluitend op eigen media publiceert bereiken wij wel hetzelfde. Waarbij structuur van groot belang is.

 

Online Geld Verdienen in 10 Stappen

In deze uitgebreide gids zoom ik in op de manieren om online geld te verdienen. Omdat je via deze methodes weinig meer nodig hebt dan een goede laptop en een internetverbinding. Je kunt jouw inkomen dus vrijwel overal ter wereld opbouwen en onderhouden, zodat je meer vrijheid en onafhankelijkheid hebt dan ooit tevoren.

Nu met BONUS-bijlagen: Handleiding SEO-copywriting, Checklist aankoop websites en de Rank Booster Formule voor topposities bij Google. Zo bouw je nóg sneller aan je online business. Tijdelijk slechts 49 euro!

 

blog-artikelen

afbeeldingenafbeeldingen contentcontentcontent kalendercontent plancontent planningcontent planning makengoede contentgoede content planningkalenderkalender contentplanplanningplanning makenpromotenpublicatie kalendertekst contentvideo contentvisuele content

6 Comments

  • Ik werkte zelf eerst met google agenda, nu trello ontdekt en vind het echt geweldig. Koste even tijd om op te zetten maar ik raad het iedereen aan. Een goede content kalender levert je veel geld en tijdwinst op.

    • Sinds kort werk ik met mijn eigen systeem, voorheen ook altijd trello gebruikt. Vind het een goede keuze die je inderdaad veel geld en tijd kan opleveren. Bedankt voor je goede reactie!

  • Ik werk elke dag met een een spreadsheet, is in het begin even lastig. Je moet alles wat je doet goed bijhouden. Maar nu ik eraan gewend ben wil ik eigenlijk niets anders meer. Wel raad ik iedereen aan om per week te plannen. Ik print het zelf ook nog uit zodat ik het met pen kan aanpassen. Werkt soms fijner, in mijn geval.

    • Het opzetten en naar je persoonlijke wens aanpassen is vaak even werk, maar het werkt voor de een uitstekend, de ander geeft de voorkeur aan trello.

  • Er zijn ook handige online programma’s beschikbaar. Zelf gebruik ik al een tijdje trello als content kalender. Zo kan ik opdrachten klaarzetten en verschuiven. Handig en zeer doeltreffend.

    • Ja klopt, trello is een perfect systeem voor het beheren van wanneer je content moet plaatsen of opdrachten klaar wilt hebben. Ik werkte tot voor kort ook met dit systeem.

Geef een reactie

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]
%d bloggers liken dit: