Zeven gratis tips voor betere webteksten

Op internet vliegen de tips voor betere teksten je om de oren. Hier lees je mijn tips waarmee ik hoop je een duwtje in de rug te geven.

1 Overzicht, dat verkoopt beter

Tenenkrommend, sommige websites die ik bezoek. De teksten zijn lastig te lezen. Teveel informatie en geen idee of wat ik zoek aan het begin, midden of einde staat. Want ook ik ben een van die klanten op misschien wel jouw website die alles behalve geduld heb, zullen we maar zeggen. Een beetje overzicht doet dus wonderen. En dat is juist wat ik veel van mijn klanten graag als bagage wil meegeven. Gebruik daarom de opmaak die in vrijwel elke tekstverwerker voor handen is ook op je website. Van H1, H2, H3, … vet, cursief, onderstreept, … wat heb je nog meer. Gebruik het!

2 Omschrijf een alinea in de koppen die je gebruikt.

Wie deze pagina leest begrijpt het. Elke tip heeft een duidelijke kop. Niet omdat ik twijfel aan jouw interesse aan tips voor betere teksten. Maar om je te helpen de tips te vinden die je goed kan gebruiken. Die ene gouden tip waar jij mee uit de voeten kan.

3 Schrijven voor klanten, niet voor zoekmachines

Een tekst schrijven en zoekmachines ontzien. Echt niet! Ik hoor het je denken. Maar bedenk dan dat je liever een kopende klant hebt dan duizenden bezoekers. Schrijven voor bezoekers, optimaliseer voor zoekmachines.

4 Wij, ik, ons… onzin! Schrijf eerlijk  

Ben jij een timmerman die zijn diensten wil aanbieden op een website. Zorg dan dat je schrijft vanuit ik en vermijd termen als wij, ons bedrijf, … je kent het wel. Uiteindelijk willen jouw klanten weten met wie ze te maken hebben. Wat ze kunnen verwachten en alles wat om de dienstverlening draait.

5 Vaktermen, … voorkomen is beter dan genezen.

Veel beroepen kennen prachtige vaktermen. Maar wat heb je daar als klant aan bedenk ik mij. Ik zoek gewoon die computerwinkel, die timmerman, loodgieter of het schoonmaakbedrijf. Natuurlijk mag je vaktermen best benoemen. Maar voorkom dat je er in doorslaat. Want wanneer je hier eenmaal mee start is het einde zoek.

6 Soms meer, soms minder dan 300 woorden

Zijn de 300 woorden voor een website tekst de magische grens. Nah, ik denk dat het een mooie richtlijn is maar het uiteindelijk gaat om hoeveel woorden je nodig hebt om jouw verhaal te vertellen. Bij lastige onderwerpen die meer tekst nodig hebben zou ik als tekstschrijver aanraden te verwijzen naar onderliggende pagina’s en de tekst delen. Om terug te komen op de eerste tip “overzicht”.

7 Knallend het jaar uit of feestend het nieuwe jaar beginnen.

Kies altijd voor de titel die past bij jouw tekst. Als ik lees knallend het jaar uit denk ik aan een vuurwerk verkoper die zijn aanbod wil slijten. Lees ik feestend het nieuwe jaar beginnen, dan denk ik aan bijvoorbeeld feestelijke aanbiedingen. Maar wat ik met deze tip eigenlijk wil meegeven. De titel van een website pagina is het eerste wat klanten lezen, wees er zuinig op. Kom je er niet helemaal uit? Overweeg dan een subtitel te gebruiken die het onderwerp van de tekst onderschrijft.